Logo
Print deze pagina

Meerdimensionaliteit van het begrip “consumer culture”, Celia Lury

Deel dit artikel:

Kenmerken die typerend zijn voor de manier waarop in de hedendaagse maatschappij geconsumeerd wordt.

  • Toename consumptiegoederen.
  • Vermarkting: sociale interacties verlopen meer en meer via de markt = commodificatie.
  • bv. Privatisering van een aantal diensten.
  • Belangrijke vrijetijdsbesteding: in de V.S. is shoppen na tv-kijken de nummer twee.
  • Organisatie van consumenten: ze worden een groeiende politieke macht. Dit weerspiegelt het objectief belang van consumeren.
  • bv. Testaankoop in functie van de verdediging van het eigen belang.
  • Toename van het belang van sport en andere vrijetijdsactiviteiten en de verweving daarvan met commercie: sponsoring.
  • Vergemakkelijking van kredietmogelijkheden.
  • Toename van mogelijkheden waar geconsumeerd kan worden: shopping malls en de merchandising die hoort bij allerlei evenementen en parken.
  • Stylering: toenemend belang aan de vorm (design) en de verpakking: “het zich laten verleiden”
  • De allesdoordringende invloed van reclame: houdt de consumptie-ethos in stand (zoals religie in de Middeleeuwen).
  • Onmisbaarheid van consumeren voor de opbouw van de eigen levensstijl en de identiteit.
  • Het opduiken van consumptieziekten.
  • Het verleidelijk tentoonstellen van consumptiegoederen en het vormen van “collecties”. Door een stuk te kopen wordt je verleid om andere verwante zaken te kopen.
Copyright © 2019. All rights reserved.