Mediagenres
- Gepubliceerd in Marketing
- Lees 1639 keer
Kenmerken
Algemeen: genre = een type of soort van cultureel product
- Maakt duidelijk dat er een soort samenhang is tussen de verschillende mediaproducten (vormen een categorie)
Kenmerken genre:
- Collectieve entiteit erkend door producenten en publiek
- Helpen verwachtingen creëren (vanuit standpunt publiek)
- Heeft invloed op hoe televisieteksten worden geklasseerd, geselecteerd en begrepen (kijkers)
- Belangrijke omschrijving van project (producenten)
- Mogelijk studie van een medium op te delen (acedemici)
- Hun identiteit is gebaseerd op doelstellingen, vorm en betekenis of verwijzing naar realiteit
- Lacey: elementenrepertoire waarop tv-genres steunen bestaat uit: soorten personages, setting, iconografie, narrative, stijl
Narrative = vragen of taken die beantwoord/ uitgevoerd moeten worden
- Berger: 4 tv-genres (op basis van 2 variabelen: graad objectiviteit en emotionaliteit met 2 dimensies (hoog/laag))
- Wedstrijden (competitie en echte spelers)
Echt & emotional involving
- Actualities
Objectief en niet emotioneel
- Persuasieve genres (doel om te overtuigen)
- Drama
- Kritiek Berger: moeilijk te hanteren schema want constant nieuwe genres
Figuur 57
Identiteit heeft zich over tijd heen ontwikkeld, is uitgegroeid tot conventies.
Genres hebben vaak subgenres (betekenis varianten vaak gebaseerd op omkering van elementen uit originele code) – ook hybride genres
Genres kunnen binnen medium, maar ook over media heen onderscheiden worden.
Voorbeeld van een recent genre: reality TV
Ontstaan eind ’80 binnen ‘nieuwe omroeporde’
- Bleek op veel bijval van publiek te kunnen rekenen
- Eerst in VS
Figuur 58
Kilborn: 3 elementen onderscheiden in definitie reality-tv:
- ‘recording the wing’: camera treed in dagelijkse leefwereld van de mensen registreert bij toeval wat er gebeurt (fly on the wall)
- Kritiek: mensen gedragen zich anders, wanneer ze zich bewust zijn van camera
- Simulatie van het echte leven (dramatisering/cliffhangers)
- Verschil non-fictie: geen lineaire structuur, geen begin of einde
- Ontbreken duiding en inkadering van de gebeurtenissen en ontknoping
- Reality credentials (realityclaim of aanspraak op realiteit)
- Benadrukken realiteitswaarde (toch link ontspanning)
- Meeste realityshows mix van verschillende genres
- Authenticiteit centraal
- Ligt voor groot deel in geloof van kracht van het medium
Reality-tv oorspronkelijk: programma’s waarin interventies werden getoond; maar uitgroeien tot bredere noemer met verschillende subgenres:
- Reality-magazine (journalistiek magazine dat cases uit het echte leven presenteert)
- Docu-soap (toont echte plaatsen en echte personen, verbonden met speciale locatie, instelling, interesse)
- Reality show (serialized vorm van spelprogramma met gewone mensen in buitengewone situaties)