Logo
Print deze pagina

McDonaldizering

Deel dit artikel:

Ritzer: heel onze cultuur krijgt meer en meer kenmerken van de fastfood-business. De laatste eeuwen is er een rationalisatieproces aan de gang en hoe McDonalds tewerk gaat is de laatste stap in dit proces: zo efficiënt, onweerstaanbaar en kopieerbaar ~> duikt wereldwijd in vele varianten op. Niet enkel in de hamburgerbusiness zelf: McWorld (Barber).

McDonalds is een vorm van rationalisatie. Vier kenmerken van de rationalisatie:

  • efficiëntie: nauwgezette productiehandelingen, geen tijd meer te verliezen met het eten
  • berekenbaarheid: productie en consumptie in termen van gestandaardiseerde eenheden
  • voorspelbaarheid: overal op dezelfde wijze, dezelfde inrichting, hetzelfde eten, dezelfde omgangs- en bedieningsvormen
  • gecontroleerd: niets wordt aan het toeval overgelaten: strenge regels en procedures waardoor de keuzemogelijkheden erg beknot worden
  • De sociale organisatie à la McDonalds belichaamt doelrationaliteit in zijn meest zuivere vorm.
  • Geen oponthoud, geen storingen, geen verassingen.
  • Verschillen worden uitgevlakt of gereduceerd tot kooppreferenties en dus onschadelijk gemaakt.
  • Beangstigend: we merken de tralies niet op die ons gevangen houden.
  • Moderne mensen zitten gevangen in een ijzeren kooi van hun rationaliteit en efficiëntie.
  • Het is vooral aantrekkelijk voor kinderen; je mag je volledig laten gaan en de civilisatie achter je laten.

Copyright © 2019. All rights reserved.