McDonaldizering
- Gepubliceerd in Marketing
- Lees 945 keer
Ritzer: heel onze cultuur krijgt meer en meer kenmerken van de fastfood-business. De laatste eeuwen is er een rationalisatieproces aan de gang en hoe McDonalds tewerk gaat is de laatste stap in dit proces: zo efficiënt, onweerstaanbaar en kopieerbaar ~> duikt wereldwijd in vele varianten op. Niet enkel in de hamburgerbusiness zelf: McWorld (Barber).
McDonalds is een vorm van rationalisatie. Vier kenmerken van de rationalisatie:
- efficiëntie: nauwgezette productiehandelingen, geen tijd meer te verliezen met het eten
- berekenbaarheid: productie en consumptie in termen van gestandaardiseerde eenheden
- voorspelbaarheid: overal op dezelfde wijze, dezelfde inrichting, hetzelfde eten, dezelfde omgangs- en bedieningsvormen
- gecontroleerd: niets wordt aan het toeval overgelaten: strenge regels en procedures waardoor de keuzemogelijkheden erg beknot worden
- De sociale organisatie à la McDonalds belichaamt doelrationaliteit in zijn meest zuivere vorm.
- Geen oponthoud, geen storingen, geen verassingen.
- Verschillen worden uitgevlakt of gereduceerd tot kooppreferenties en dus onschadelijk gemaakt.
- Beangstigend: we merken de tralies niet op die ons gevangen houden.
- Moderne mensen zitten gevangen in een ijzeren kooi van hun rationaliteit en efficiëntie.
- Het is vooral aantrekkelijk voor kinderen; je mag je volledig laten gaan en de civilisatie achter je laten.