Logo
Print deze pagina

Massacommunicatie: de mediaorganisatie

Deel dit artikel:

Massacommunicatie wordt vaak geassocieerd met ‘klassieke’ massamedia

  • Ontstaan tijdens 19deeeuw (industrialisering)
    • Dagbladen, radio, televisie,…

Kenmerken van massamedia:

  • Institutionele zender (complexe mediaorganisatie met commerciële doelstellingen)
    • Richt zich tot grote, diverse groep ontvangers
    • = openbare communicatie
    • Zenders en ontvangers zijn ruimtelijk en temporeel van elkaar gescheiden
    • Contact is indirect of gemedieerd
    • Weinig mogelijkheden tot feedback

Opkomst van verschillende massamedia gaat samen met ‘morele paniek’: men geloofde dat commerciële logica binnen media aanleiding gaf tot programma’s, inhouden,… die de massa aanspraken en dus de “gemiddelde smaak” representeerden.

  • Werden ook verondersteld negatieve invloed te hebben op het massapubliek

4 belangrijke elementen van massacommunicatie: mediaorganisatie, geproduceerde inhouden, publiek, effecten van media

McQuail (1994): het communicatiewetenschappelijk onderzoek naar mediaorganisatie en omgeving pas gestart in ’60.

  • Onderzoek reflecteert de graduele interesseverschuiving van wetenschappers:
    • Media-effecten -> media-inhoud -> organisationele bronnen en oorzaken media-inhoud

Shoemaker & Reese

  • Organisatie-interne als organisatie-externe invloeden op ‘media content’
    • Organisatie-interne factoren op 3 niveaus:
      • Individueel niveau van de professionele medewerkers
      • Niveau van de mediaroutines
      • Niveau van de organisatie
      • Mediaorganisatie:
        • Bevinden in sociale ruimte met concurrentie en drukkingen
          • Van concurrenten, adverteerders eigenaars, vakbonden, leveranciers
  • Sociale en politieke invloeden:
    • Overheden en andere instituties
  • Druk door nieuwe technologiën
  • Druk door het publiek
  • Elke mediaorganisatie is ingebed in en samenleving, cultuur die het ruimere kader vormt waarbinnen zij functioneert

Figuur 53

Copyright © 2019. All rights reserved.