Marktgerichtheid
- Gepubliceerd in Marketing
- Lees 853 keer
Er zijn verschillende definities van marktgerichtheid. In zijn oorspronkelijke omschrijving, halfweg 20e eeuw, was marktgerichtheid een verzoening van 3 fundamentele elementen in de marktbewerking, namelijk focus op: klant, gecoördineerde marketinginspanning en winstgevendheid.
Volledigheidshalve wordt de vrij vertaalde definitie van Deshpande, Farley en Webster eraan toegevoegd. Volgens hen is marktgerichtheid ‘een geheel van overtuigingen die de klant in het brandpunt van de belangstelling plaatsen, zonder andere belanghebbende te willen uitsluiten zoals eigenaars, managers en werknemers, en dit om de winstgevendheid van de onderneming of organisatie te bewerkstelligen op lange termijn.
Als we dit alles samen nemen kunnen we stellen dat marktgerichtheid het volgende is:
‘Een mentale en organisatorische ingesteldheid waarbij de externe omstandigheden in het algemeen en de markt in het bijzonder een cruciale rol spelen in de marktbenadering, naast uiteraard enkele andere essentiële uitgangspunten zoals de mogelijkheden en de middelen van de organisatie.’
De externe omstandigheden zijn oa de concurrenten, overheid,… Er zijn geen dogma’s, maar open mentaliteit voor veranderingen.
Kenmerken:
- De marktgerichtheid vergt empatische ingesteldheid met de markt.
- De producten zijn oplossingen die inspelen op de behoeften.
- De marketinginstrumenten worden zorgvuldig op elkaar afgestemd.
- Er is afstemming van de verschillende afdelingen.
- Evaluatie: niet alleen interesse in omzet en winst (niet op korte termijn); men heeft ook interesse in tevredenheid, bedrijfs- en merkenimago, klachten,…