LEG UIT WAAROM MENSEN ZICH VERZETTEN TEGEN VERANDERING EN HOE WEERSTAND KAN WORDEN GEMANAGED
- Gepubliceerd in Marketing
- Lees 840 keer
Weerstand
- Onzekerheid
- Angst voor verlies van geld, gezag, vriendschap, …
- De overtuiging dat de verandering niet in overeenstemming zal zijn met de doelen en
belangen van de organisatie en dus schadelijk voor het bedrijf
1. Voorlichting en communicatie
Informeer WN via gesprekken
2. Participatie
Betrek diegenen die de verandering tegenwerken
3. Ondersteuning en begeleiding
Kan tijdrovend zijn
4. Onderhandeling
Bied iets waardevol in ruil aan
5. Manipulatie en coöptatie
Verdraaien of achterhouden van feiten
(coöptatie: manipulatie en participatie)
(manipulatie: sluikse beïnvloeding, zoals het verdraaien of het achterhouden van feiten)
6. Dwang
Dreigen met maatregelen