Kenmerken van nieuwe media
- Gepubliceerd in Marketing
- Lees 1687 keer
Lister, Dovey, Giddings, Grant en Kelly: onderscheiden 5 kenmerken van nieuwe media (+ 6de element)
Digitality (digitaliteit)
Nieuwe media als digitale media.
- Alle input omgezet in numerieke vormen – numerieke data worden door verschillende toestellen gelezen, weergegeven, gekopieerd en opgeslagen
Oudere media: input data wordt omgezet in ander fysiek opbject
Proces van digitalisering belangrijke gevolgen voor media:
- Media-inhouden worden gedematerialiseerd (gescheiden van fysieke vorm)
- Digitale data kunnen worden opgeslagen in zeer kleine fysieke ruimten
- Digitale data kunnen met hoge snelheden bekeken worden op niet-lineaire manier
- Digitale data veel eenvoudiger gemanipuleerd worden dan analoge vormen
- Digitale data gedeeld en uitgewisseld tussen groepen gebruikers tegelijkertijd/ afstand
Interactivity (interactiviteit)
Interactieve potentieel van nieuwe media = gebruikers mogelijkheid in te grijpen en te manipuleren.
Interactiviteit in verschillende vormen en gradaties:
- Hypertekstual navigation:
- Gebruikers maken actief keuzes in een database (verschillende vormen)
- Gebruiker creëert voor zichzelf geïndividualiseerde inhoud door in ‘interactie te treden’ met database
- Immerse navigation:
- Interactiviteit gebaseerd op zelfde technologische principe als hypertekstual navigation, maar gebruiker ondervindt veel diepere ervaring van aanwezig zijn in een virtuele omgeving
- Registrational interactivity:
- Interactivitetit waarbij gebruikers hun eigen inhoud kunnen aanbrengen
- Invullen persoonlijke gegevens op website
- Commentaar geven op online iets
- Interselected Communications:
- Interactiviteit die wel beleven wanneer we met anderen praten via communicatie-technologieën
- Interactivitetit waarbij gebruikers hun eigen inhoud kunnen aanbrengen
Hypertekst
= tekst waarin netwerk van verbindingen naar andere teksten vervat zit
- Oorsprong in de Letteren – nadruk op ‘tekst’ (maar ook ruimer)
Nieuwe manier van informatiemanagement: info kan gezocht worden op basis van associatie in tegenstelling tot conventionele lineaire methodes
Dispersal (verspreiding)
Productie en verspreiding van nieuwe media zijn gedecentraliseerd, geïndividualiseerd en meer en meer verweven met dagelijkse leven:
- Consumptie:
Eerste helft 20ste eeuw: traditionele media
- Consumptie ervan: uniformiteit
1983 – 2000
- Toenemen van aanbod aan media-inhouden
- Nieuwe media zijn geen massamedia meer in traditionele zin
- Door veelheid aan boodschappen en bronnen: publiek wordt selectiever (gaat individuele keuzes maken
- Uniformiteit -> diversiteit
- Productie:
- Oudere media:
- Zeer gecentraliseerd: productie inhouden in grote industriële organisaties volgens gestandaardiseerde principes
- Oudere media:
Professionalisme
Duidelijk onderscheid consumenten en producenten
- Nieuwe media:
- Grens vervaagt
- Digitale technologieën goedkoper
- Produceren van media-inhouden ook mogelijk voor gewone burgers
- Hoewel eenvoudiger voor gewone mens, toch grote, commerciële organisaties altijd grote meerderheid in handen
- Digitale technologieën goedkoper
- Grens vervaagt
Virtuality
Virtualiteit: verwijzen naar verschillende soorten ervaringen:
- De (psychologische) plaats waar gebruikers zich bevinden wanneer ze communiceren wie technologieën
- Ervaring door immersion (onderdompeling) in omgeving die volledig geconstrueerd wordt door computer graphics en digitale video, en waar gebruiker kan ingrijpen
Figuur 72
Om immersive virtuele realiteit te ervaren zijn scherm en keyboard voldoende
Convergence (convergentie)
Nu: bedrijven actief op voorheen gescheiden gebieden
- Diversificatie van activiteiten
- Inhouden worden op verschillende manieren gecommercialiseerd
Convergentie = processen waarbij afzonderlijke media-vormen en mediapraktijken samenkomen en gecombineerd worden adhv digitale technologie.
Jenkins: onderscheiden processen:
- The flow of content across multiple media platforms
- Nieuwe media technologieën:
Zelfde inhoud kan langs verschillende kanalen doorgegeven worden
Kan op verschillende manieren bekeken/gelezen/gehoord worden
- The cooperation between multiple media industries
- Technologische mogelijkheden voor convergentie gaan samen met verschuiving in patronen van media-bezit
Bedrijven interesse in elkaar activiteiten/ fusioneren
- The migratory behavior of media audiences that will go almost anywhere in search of the kinds of entertainment experiences they want
- Convergentie ook aan consumentenkant
Consumenten gebruiken verschillende technologieën om ‘flow’ van de media meer zelf te controleren en om in interselected te treden met andere gebruikers