Informele communicatie kent vier vormen
- Gepubliceerd in Marketing
- Lees 1039 keer
Informeel afstemmen en samenwerken.
- Lobby
- Het doelbewust informeel benaderen van een ander in de organisatie om dienst mening over een issue te beïnvloeden, of die persoon ervan te overtuigen van een bepaald standpunt.
- Sociale informatie-uitwisseling
- In tegenstelling tot informeel afstemmen, gaat het hier over niet-werkgerelateerde thema’s als roddels, privézaken en hobby’s.
- Geruchten (‘wandelgangen’ genoemd)
- Dit zijn informele gesprekken over beleidsaangelegenheden die nog niet formeel bekend gemaakt zijn.
- Wandelgangen hoeven niet letterlijk gesprekken op de gang te zijn, maar ook tweets en onderlinge mails vallen hieronder.
Manieren waarop informele communicatie door managers actief kan worden gebruikt:
- Managers kunnen informele communicatie gebruiken om te horen wat er leeft onder de medewerkers.
- Informele communicatie is een aangrijpingspunt voor een manager om beelden die feitelijk onjuist zijn, te ontzenuwen.
- Informele communicatie kan actief worden benut door via opinieleiders bepaalde informatie te verspreiden.