Imago van de organisatie
- Gepubliceerd in Marketing
- Lees 1339 keer
- Imago = indruk dat een individu op een bepaald tijdstip heeft van de organisatie veranderlijk van individu tot individu
- Er is een publieke opinie, maar vaak heb je specifieke imago’s bij verschillende doelgroepen
- Onderdelen van een imago
- Materiële elementen = tastbaar (vb.: producten, service, winkels, fabrieken, communicatie, bedrijfsnaam, logo, verpakking, werknemers,…)
- Immateriële elementen = geen rechtstreeks effect voor het imago, tripple-bottom line (vb.: ondernemings-, personeels- en milieubeleid, idealen en overtuigingen van het personeel, cultuur van het land, berichten in de media,…)
- Wat zit er in een imago?
- Cognitieve laag: bestaat uit kennis van de mens, het ding/onderwerp “wat weet ik?”
- Affectieve laag: emoties betreffende de mens, het onderwerp “wat voel ik?”
- Visuele laag: wat je voor je ziet “wat zie ik?”
- Laag van oordeel: vormt ons oordeel over de mens “wat vind ik?” (= belangrijk voor PR)
- Voordelen positief imago
- Positieve consumentengevoelens bij nieuwe producten
- Hogere prijzen
- Consumententrouw herhalingsaankopen
- Positieve mond-tot-mondreclame
- Aantrekken van goede werknemers
- Gunstigere beoordelingen door financiële journalisten en analisten
- Overgaan tot actie
- Het gewenste imago creëren gewenste imago moet samenvallen met de onderneming/producten/diensten
- Het imago opfrissen
- Het imago veranderen
- Niet door woorden, wel door ervaringen van mensen over het veranderde gedrag van de onderneming
- Bestaand beeld veranderen is moeilijk (bijna onmogelijk)
Een lang opgebouwd imago kan in één klap vernietigd worden. Herstel van het imago kost enorm veel tijd eens de reputatie beschadigd is.