Identiteit van de organisatie
- Gepubliceerd in Marketing
- Lees 1464 keer
- Identiteit = hoe een organisatie zichzelf ziet en hoe ze wil overkomen ( dit verschil zo klein mogelijk proberen te houden)
- Zoveel mogelijk controle over identiteit verkrijgen
- Het geheel aan proactieve, reactieve en onbedoelde activiteiten en boodschappen van organisaties
- Soorten
- Werkelijke identiteit objectieve waarnemers (vb.: pers)
- Intern waargenomen identiteit corporate identity (vb.: werknemers)
- Gewenste identiteit een goed management denkt in termen van verandering wanneer dit nodig is
- Bestaat uit 3 elementen (Birkigt en Stadler)
- Gedrag totale gedrag van de organisatie
- Geen woorden maar daden
- Klantvriendelijk
- Interne communicatie
- Bedrijfsbeslissingen
- MVO
- Symbolen huisstijl, logo, gebouwen, bedrijfskleding, wagenpark, vorm van verpakking, verpakkingsmateriaal,…
- Visualisatie van de bedrijfsidentiteit
- Visualisatie LT-strategie
- Onderscheidend
- Relevant
- Tijdloos maar aanpasbaar
- Bruikbaar in alle situaties
- Logo woordmerk – beeldmerk
- Goed logo
- Gemakkelijk herkenbaar
- Vertrouwd en gewoon
- Algemeen heersende mening opwekken bij doelgroep
- Positieve gevoelens oproepen
- Goed logo
- Visualisatie van de bedrijfsidentiteit
- Communicatie alles wat er gecommuniceerd wordt (vb.: pers, publicaties,…)
- Consistent met bedrijfsidentiteit
- Provocerende bedrijven kiezen voor agressieve communicatie-aanpak
- Consistent met bedrijfsidentiteit
ð Spanningsveld tussen identiteit en imago
- Stakeholders kunnen een verschillend beeld hebben van een organisatie
- Imago en identiteit komen niet altijd overeen het is de taak van PR om deze kloof te overbruggen
- Hoe?
- Door identiteit zo goed mogelijk te sturen
- Door onbedoelde actie/communicatie te verminderen