Logo
Print deze pagina

Het verdedigbaar concurrentievoordeel

Deel dit artikel:

De reden voor een consument is om jouw product te kiezen en niet dat van een ander.

Een concurrentievoordeel moet verdedigbaar te zijn. Dit houd in:

- ergens goed in is (sterk punt)

- waar haar concurrenten niet goed in zijn

(en ook moeilijk goed in kunnen worden: verdedigbaar),

- op een punt dat van belang is voor de afnemers.

Ondernemingen die een dergelijk voordeel hebben, zullen in hun bedrijfstak de beste financiële resultaten kunnen behalen.

 Een sterk punt leidt tot een concurrentievoordeel maar niet altijd.

Dit is pas het geval als aan twee voorwaarden is voldaan:

  1. de concurrenten hebben dat sterke punt niet: het is dus een relatief sterkpunt
  2. het sterke punt is relevant: het is van belang voor afnemers.

Sterk punt: na gaan of de concurrenten dat sterke punt ook hebben via concurrentenanalyse

Vervolgens het sterke punt ombouwen naar een voordeel voor de afnemers

 vb. kwaliteit of een lagere prijs

Is het concurrentievoordeel ook verdedigbaar is? Dat is het grootste probleem.

Voor het kiezen van een concurrentievoordeel moet men drie zaken weten:

- Consumer: Welke producteigenschappen vindt een consument belangrijk?

- Compititors: Hoe goed zijn de concurrenten op die producteigenschappen?

- Company: Hoe goed is of kan 'jouw merk' zijn op die producteigenschappen?

Copyright © 2019. All rights reserved.