Het Europees vergelijkend waardenonderzoek (European Value Studies)
- Gepubliceerd in Marketing
- Lees 1113 keer
Eind jaren ’70, om de tien jaar een grootscheepse survey. Dit heeft een gering theoretisch en verklarend karakter; het is hoofdzakelijk beschrijvend. Zo kan een internationale vergelijking (ook buiten Europa) opgesteld worden.
Twee dimensies worden aan elkaar gekoppeld: welzijn (materieel overleven) en het traditionele (rationele autoriteit).
Onderzoek naar individualisering?
- Een toenemend belang hechten aan het individueel inrichten van het leven.
- De theoretische discussie wordt tussen haakjes geplaatst.
- Selectie van een aantal items die verondersteld worden indicatoren te zijn.
- Grote verschillen van land tot land en geen grote verrassingen.
- zuiderse, katholieke landen ~> nadruk op gelijkheid
- Noord-Europese, protestantische landen ~> nadruk op vrijheid
- Snelle verschuivingen in Rusland en Duitsland na val van de muur.
- Appreciatie van vrijheid en economische problemen werden vertaald in een toegenomen voorkeur voor gelijkheid. Omgekeerd in Rusland.
- Longitudinale analyse is nodig.
- - Kijken naar de verschillende leeftijdsgroepen: toenemende appreciatie voor vrijheid in alle categorieën ~> algemene tendens