Logo
Print deze pagina

Goal importance

Deel dit artikel:

• Explanation / legitimate authority

Als je wil dat mensen betrokken raken bij een doel, moet je uitleggen waarom het belangrijk voor jou is. Vraag om medewerking. Soms kun je er je autoriteit aan toekennen. Bijvoorbeeld: “Als wij dit met z’n allen halen, dan ontvang je een bonus”. Het gaat om de communicatieve waarde van de middelen (zoals een bonus) waardoor je de waarde aangeeft van het doel.

• Participation (pros and cons)

Mensen vragen zelf input te geven, dus betrekken bij het proces van doelen stellen. Bijvoorbeeld: “Ondernemingsplan – Samen met team teamplannen maken. Dus mensen zelf hun doelen laten ontwikkelen.” Op het moment dat je een doel kunt uitleggen, en er is een hele simpele verklaring voor, dan levert dat niet veel extra commitment op. Participatie is dus vooral relevant wanneer je verschillende perspectieven wilt overwegen. Dit zie je vooral terug in teams met medewerkers met verschillende soorten van kennis -> Hierbij kun je vooral interessante doelen stellen door de kennis te combineren.

• Self set goals (pros and cons)

Nog een stap meer participatief: Mensen zelf doelen laten stellen. “maak je eigen doelen”. De commitment is bij zelfgestelde doelen vaak het hoogste. Echter zijn de doelen vaak minder ambitieus. Wij mensen zijn geneigd bij het stellen van eigen doelen om onszelf niet helemaal uit te dagen. We zijn meer behouden in het bepalen van het nivea vergeleken met wanneer een collega of leidinggevende het doel voor je stelt.

• Effective leadership

Wat werkt? Wat moet een leidinggevende doen om mensen betrokken te krijgen bij een doel? -> Mensen intern motiveren, verantwoordelijkheid geven, uitleg geven, opleiden of verder laten ontwikkelen, rolmodel zijn, belonen voor behalen van tussentijdsedoelen (feedback + beloning) (voorbeeld beloning = schouderklopje).

Leidinggevenden die hameren op excellente prestaties hebben teams die ook het meeste deze prestaties behalen!

• Self-management tactics

Mensen kunnen ook zichzelf commiteren aan doelen, bijvoorbeeld: Voor jezelf nagaan wat je belangrijk vind. En identificeren welke doelen je kunt stellen om voor jou belangrijke doelen te behalen. Lijstje maken met wat de voordelen zijn van het behalen van een doel. Een plan maken met hoe je het doel zou kunnen behalen. Jezelf belonen. En je niet uit het veld laten slaan.

• Cognitive representation

Copyright © 2019. All rights reserved.