Gerbners algemeen model
- Gepubliceerd in Marketing
- Lees 1568 keer
Iemand neemt een gebeurteniswaar en reageert in een situatie met bepaalde middelen door iets beschikbaar te stellen in een bepaalde vorm , in een bepaalde context , met een zeker inhoud en dat heeft gevolgen.
Rol van waarneming
- E = wat waargenomen wordt ( event )
- M = ontvanger neemt het event waar als E1
Menselijke communicatie
- M is een persoon (of een machine) die E1 percipieert
- De relatie tussen M,E & E1 is er één van perceptie. Wat gepercipieerd wordt door M wordt bepaald door zijn of haar manier van selecteren, er gebeurt teveel dus MOET men kiezen tussen verschillende percepties (vb. moonwalking bear).
- Volgende stap: M wil communiceren over E1 met iemand anders. M produceert dan een boodschap SE. S staat dan voor vorm en E voor inhoud. De boodschap SE kan op haar beurt weer gepercipieerd worden door M2 als SE1.
- Het is dus een zeer algemeen model ( je kan het toepassen op vele soorten communicatie) waarin perceptie een grote rol speelt. Het gaat er van uit dat er steeds een verschil is tussen de manier waarop we de realiteit percipiëren en hoe die vervolgens opnieuw gecommuniceerd wordt (vb. in welke mate is het nieuws een reflectie van de realiteit?).