GEEF ME DE HEDENDAAGSE THEORIEËN OVER MOTIVATIE)
- Gepubliceerd in Marketing
- Lees 976 keer
1. Doelentheorie
Uitgangspunt dat specifieke doelen de prestaties verbeteren en dat lastige doelen, indien geaccepteerd, tot betere prestaties leiden dan eenvoudige doelen
-> Goed toepasbaar in Angelsaksische en Noord-Europese landen
2. Voordelen van participatie in het stellen van doelen
- Verhoogt de acceptatie van doelen
- Betrokkenheid van WN bij lastige doelen
- Feedback dat gedrag stuurt en leidt tot betere prestaties
3. Motiverend werk
- Functieontwerp
Manier waarop functies in volledig afgeronde activiteiten worden ingedeeld
-> factoren die van invloed zijn op functieontwerp
o Vereisten van de veranderde omgeving
o Technologie
o Vaardigheden en capaciteiten in de organisatie, voorkeuren van het personeel zelf
- Taakverbreding
Vergroten van het taakbereik
-> aantal verschillende taken dat moet worden uitgevoerd en het verhogen van de frequentie waarmee deze taken worden herhaald
- Taakverdieping
Mate waarin WN’s hun werk in eigen handen hebben
4. JCM (Job Characteristics Model)
Structuur voor het analyseren en ontwikkelen van taken. Het model draait om 5 kenmerken van werk, hun onderlinge relatie en hun effect op het personeel
-> 5 kenmerken
- Variatie en vaardigheden
Hoeveel vaardigheden en capaciteiten zijn nodig?
- Taakidentiteit
in hoeverre is voltooiing van afgeronde en identificeerbare taken vereist?
- Taakbelang hoe