Logo
Print deze pagina

Dogmatische beleidsopvattingen

Deel dit artikel:

Deze beleidsopvattingen zijn vanwege hun dogmatisch karakter gedoemd op een gegeven ogenblik te falen. Ze missen ieder aanpassingsvermogen.

De 3 belangrijkste zijn:

û Productiegerichtheid

û Productgerichtheid

û Verkoopgerichtheid

Een dogma is een geloofspunt dat autoritair opgelegd wordt en dat de leden van de organisatie zonder bewijsvoering moeten aanvaarden.

Er worden geen alternatieve denkpistes overwogen. Het eigen geloof staat voorop. Het is het enige zaligmakende en de leidraad voor te maken keuzes.

Ook op gebied van marketingbeleid doen zich dogmatische opvattingen voor.

Het dogma vernauwt de blik, het verengt de geest, het verabsoluteert het eigen gelijk, het verkettert de andersdenkende.

Ze mist ieder aanpassingsvermogen.

Het is beslissend bij elke beslissing.

Het geloof is meestal afkomstig van de stichter die ook dikwijls de autoriteit heet om het strak op te leggen en dissidenten te verwijderen.

  • Dit is bestemd voor de uiteindelijke ondergang.

Het dogma heeft maar kracht zolang het past binnen de omstandigheden. Indien deze wijzigen, wat zo goed als onvermijdelijk is, is het gedoemd tot falen.

Copyright © 2019. All rights reserved.