Logo
Print deze pagina

Direct marketing communicatie

Deel dit artikel:

- gericht op het verkrijgen en onderhouden van een duurzame relatie tussen aanbieder en afnemer.

- Directe communicatie : enkel mogelijk als de aanbieder naam en adres heeft van de afnemer ( telefoon , email , internet )

- Door wensen en verwachtingen goed bij te houden kan men zich afstemmen op het koopgedrag van de consument

- Ligt tussen reclame en persoonlijke verkoop  ondersteund door reclame

Winkelcommunicatie (verzamelnaam voor de marketingcommunicatie in de winkel)

- Artikelpresentatie, displays en verpakkingen ; ze behoren alle vier tot de actie-communicatiemix en zijn permanent aanwezig

  • Artikelpresentatie: alle activiteiten die het merk op de plaats van verkoop optimaal onder de aandacht van de consument moet brengen. Bij goede artikelpresentatie wordt het winkelen leuker, aantrekkelijker, .. . Het is belangrijk want bv. de helft van de klanten doen aan impulsaankopen. Artikelpresentatie bestaat uit twee elementen: de vaste artikelpresentatie in de vorm van schappen, stellingen, rekken, .. en uit de tijdelijke presentatie op displays die artikelen extra aandacht wil bezorgen. Er zijn ook verschillende soorten displays:
    • Eilanddisplay: midden van het gangpad
    • Kopdisplay: aan het begin of het einde van een stelling gebouwd
    • Schapdisplay: artikel in het schap krijgt extra aandacht door bv. winkelmateriaal aan het schap te bevestigen
    • Kassadisplay: om impulsaankopen te verkopen

- Het primaire doel is het realiseren van de gewenste omzet

- Oefent invloed uit op het koopgedrag (voor, tijdens en na de koop)

- Kennismaken met nieuw merk door display kennismaking kan leiden tot een aankoop

- Verpakking beïnvloedt beeld dat de consument heeft van het product. Het is een belangrijk communicatiemiddel.

Copyright © 2019. All rights reserved.