Dingen die kinderen beïnvloeden in de reclame:
- Gepubliceerd in Marketing
- Lees 992 keer
- Muziek, kleren, rolmodellen, oudere kinderen waar ze naar opkijken, bekende mensen, product links plaatsen,…
Hoe meten?
- Eye-tracking, zweet meten om te kijken hoeveel emotie iets opwekt
EXTRA AANVULLING: Reportage Koppen XL
- Etnografisch onderzoek: observaties doen, gedrag analyseren zodat ze te weten komen hoe kinderen zich gedragen om daar zo beter op te kunnen inspelen
- Neuromarketing: kijken welke delen van de hersenen actief worden bij het zien van reclame. Dit wordt gebruikt zodat kinderen beïnvloed worden en dat ze dingen gaan kopen
- Symbolische reclame: heeft een sociale betekenis. De producten geven je een bepaalde sociale betekenis je bent wat je koopt
Bv. Kleren van merk X zorgen voor een goed imago
- Tweeners: geen adolescenten, maar ook geen kinderen meer. Het zijn producten die eigenlijk voor volwassenen zijn, die ze nu ook gaan aanbieden aan kinderen. Ze moeten sneller oud worden, ze mogen geen kind meer zijn.
- Beeld jongens en meisjes
- Jongens stoer, gewelddadig, helden (videogames)
- Meisjes mooi en sexy
Gastcollege: De kleren maken de man