Logo
Print deze pagina

De effecten van massacommunicatie

Deel dit artikel:

Veel onderzoek gedaan naar effecten van MC: directe, bedoelde & onbedoelde
Vb: medium televisie, mogelijk schadelijke invloed van tv op kinderen

2 cruciale factoren:

  • De kijktijd (hoe lang voor de TV?)

Amerika: ongeveer 5 uur naar de media (tv, radio, cd,…) per dag!
Bij volwassenen: TV vooral ten koste van het lezen van kranten en het onderhouden van sociale contacten.
Nederlandse kinderen +/- 2 uur per dag

Inkomen en opleiding bepalen kijkgedrag… (doelgroeponderzoek!)
In sommige gevallen is de doelgroep massaal en heterogeen, dan gaat het werkelijk om de ‘massa’.
Ook bij lezen van kranten/tijdschriften. Mannen, hoger opgeleiden en mensen met een hoger inkomen lezen meer tijdschriften.

  • Socialiserende rol van televisie

Kinderen leren:
- wat ze van de wereld kunnen verwachten
- wat de wereld van hen verwacht
- kennis van de maatschappij
- basisvoorwaarden van hun subcultuur

Kinderen die veel tv kijken (meer kijken ® sterker beïnvloed):
- belang aan uiterlijke kenmerken van status
- denken meer in zwart-wittermen (genuanceerd/specifiek)
- (ook adolescenten)

Politieke vorming: Massamedia hier ook een rol
Vb. kennis scholieren over oorlog Vietnam + gevolgen:
- massamedia 2x zo vaak genoemd als iedere andere bron
- gevolgd door school, dan gezin, vrienden, kerk.

2 groepen van sociale beïnvloeden

  • Primaire (ouders, gezinsleden, leerkrachten, vrienden, buren,…)
    [= mediating factors]

- geven sociale informatie door (feiten, ideeën, waarden & verwachtingen)
- belonen of bestraffen gedrag

  • Secundaire (massamedia: tv, boeken, radio, tijdschriften, strips, liedjes,…)

- voornamelijk passief
- verschaffen sociale informatie
- kunnen gedrag niet rechtstreeks belonen of straffen

® informatie: - kan gelijk zijn aan informatie van primaire bronnen
(® versterkt)
- kan tegengesteld zijn
(® doorgaans verworpen)

Indien informatie i.v.m. gebied waar geen primaire beïnvloeders opereren:
® mogelijk direct effect

TV als secundaire sociale beïnvloeder ( 3 functies)

  • Unieke sociale informatie verschaffen
  • Informatie die vergeleken kan worden met info van andere beïnvloeders
  • Tv-programma’s kunnen sancties afdwingen die kritiekloos zijn (groepsdruk)


TV kan houding en gedrag van kijkers negatief beïnvloeden. Vooral indien er
geen aanvullende informatie voor handen is…

Copyright © 2019. All rights reserved.