De attributie theorie ligt hieraan ten grondslag.
- Gepubliceerd in Marketing
- Lees 872 keer
Attributie theorie:
o Negative feedback may be more costly for one’s self-perceptions when attributed to
factors under one’s own control
Slecht gegaan -> Jij hebt lopen prutsen -> Trek je het zwaar aan.
Slecht gegaan -> Ander heeft lopen prutsen -> Trek je het niet zwaar aan.
Het gaat erom op wie je de uitkomst betrekt.
o Positive feedback may be more important to those who attribute internally
Onderzoeksmodel:
Vooral de invloed van feedback gaat via de causale attributie, wel of niet op jezelf betrekken.
Methode:
• Computerized anagram tasks
• PPs asked for personal goal level and SE
• 10 anagrams
• Manipulated feedback (30% / 70%)
• PPs asked for attributions, personal goal level and SE
• 10 anagrams
Verteld dat ongeveer 2 woorden aanwezig waren, terwijl er meer woorden in zaten. De feedback werd gemanipuleerd. OF: Alle mogelijkheden gevonden! OF: Er zitten nog veel meer mogelijkheden in, dus zoek verder! (wat soms niet het geval was).