Logo
Print deze pagina

Consumer evaluation and choice

Deel dit artikel:

Consideration set bestaat uit ongeveer 7 merken (als een klant brandloyaal is, is er maar merk in de set). Manieren om van consideration set tot keuze verkozen te worden

  • Part-list cueing: je eigen merk opnoemen + een aantal inferieure merken. Doordat deze in je hoofd zitten kun je moeilijker terugdenken aan merken die buiten deze lijst vallen.
  • Attraction effect: voorbeeld: een tas van 20.000 euro in een showroom plaatsen met andere tassen van 2000 euro. 2000 Euro is nog steeds veel geld, maar lijkt relatief minder door de tas van 20k. Andere voorbeelden:
    • Een inferieur product erbij vermelden zodat opeens een product veel meer waard lijkt
    • Bij The Economist was er eerst een online-versie (60 dollar) en print+online (125 dollar). Door een print versie voor 125 dollar aan te bieden verkoopt de print+online opeens het beste.
  • Compromise effect: de middelste optie bieden als beste compromie. Kun je ook relateren aan het loss-effect. Je kunt een 64 GB krijg voor de meeste waarde per prijs, maar deze is relatief duur. Deze is wel veel meer waard dan de 16GB. Om het verlies te minimaliseren kun je het beste de middelste kiezen. Zo ‘schakel’ je de dimensie prijs en grootte uit door de middelste te kiezen.

Copyright © 2019. All rights reserved.