Chronemics
- Gepubliceerd in Marketing
- Lees 1188 keer
Chronemics:‘tijd’ kan ook communiceren
Literatuur: tijdsoriëntaties:
- Psychologische tijdoriëntatie:
- Mensen verschillen qua tijdsfocus:
Bv: Sommigen gericht op toekomst, anderen op verleden
- Biologische tijdoriëntatie:
- ‘biologische klok’
Bv: problemen die we ervaren bij uurveranderingen
- Culturele tijdsoriëntatie:
- Monochromatische culturen: nadruk op 1 ding tegelijk, stiptheid, afspraken
Bv: Amerika – West-Europa
- Polychromatische culturen: nadruk op meerdere dingen tegelijk, niet-bindende tijdsafspraken
- Verschillen in tijdsoriëntatie kunnen communicatie bemoeilijken
(Amerikanen vs: Aziaten)
Tijd communiceert allerlei dingen – tijdgebruik:
- Helpt bij regulering, beurtwisseling
Pauzeren = anderen uitnodigen om te reageren
- Helpt bij uitdrukking van intimiteit:
In intieme relaties elkaar in ogen kijken, meer tijd nemen om dingen met elkaar te doen
- Helpt bij het uitdrukken van gevoelens:
Negatieve emoties gaan gepaard met minder lange blikken en langere, onaangename pauzes
- Helpt bij oproepen van emoties:
Vreemde die te laat komt vindt je een teken van geen respect tonen
- Is een indicatie van status van personen:
- Insel en Lindgren: ‘iemand laten wachten’ is een teken van dominantie (eigen tijd is belangrijker dan tijd van de persoon die men laat wachten)
- Machtigen mogen in conversaties meer spreken en langer aan het woord zijn
- Machtigen worden minder onderbroken
‘tijd’ is niet enkel belangrijk in face-to-face communicatie:
- Sms-taal: tijdsaanduiding van de sms heeft invloed op hoe de boodschap geïnterpreteerd wordt. (’s nachts wordt als veel persoonlijker ervaren)