Logo
Print deze pagina

Brongeoriënteerde routines

Deel dit artikel:

- Media is sterk afhankelijk van bronnen of voorzieners van ruw materiaal.

- Oefenen een grote invloed uit op de media-inhoud.

- Door beroep te doen op bronnen bespaart men de kost van dure analytici en specialisten

- Sigal heeft de informatiekanalen als volgt ingedeeld:

  • Routinekanalen : officiële handelingen , persberichten, persconferenties en niet-spontane gebeurtenissen (toespraken , ceremonies,…)  veel gebruikt omdat:
    • het hen toelaat hun werk te plannen
    • de job vergemakkelijkt (geen onderzoek nodig)
    • het komt de objectiviteit ten goede (citeren en namen vermelden)

  • Informele kanalen : informele briefings,lekken , niet-gouvernementele kanalen en verslagen van andere nieuwsorganisaties.  in mindere mate gebruikt
  • Ondernemingskanalen : interviews die op initiatief van de journalist worden afgenomen , spontane gebeurtenissen waarbij de journalist ooggetuige is , onafhankelijk onderzoek , eigen analyses van de reporter  weinig gebruikt

Vasterman en Aerden vermelden twee soorten bronnen waar een journalist zich op kan steunen: professionele en niet-professionele;

- Professionele bronnen: mensen die op basis van hun functie beroepsmatig met de pers hebben te maken. Zij zoeken vaak actief toegang tot de media of worden vaak door de pers benaderd. Ze beschikken over veel communicatieve knowhow en hebben soms mediatraining gevolgd. Tot deze categorie behoren vb. politici, voorzitters, woordvoerders,.. Ze komen in het nieuws om diverse redenen:

  • Betrouwbaarheid: je moet de feiten niet nog eens checken
  • Productiviteit: zij zorgen voor een permanente stroom van feiten en meningen
  • Hun aanbod van kant-en-klaar nieuws (zij bieden nieuws aan op een presenteerblaadje)
  • Sociale en geografische nabijheid (zij hebben een vergelijkbare sociaal-culturele achtergrond en een vergelijkbaar opleidingsniveau als journalisten)

- Alle andere bronnen zijn niet-professionele bronnen: dat zijn mensen die niet beroepsmatig met de media te maken hebben, het gaat m.a.w. over ‘gewone mensen’ die niet namens een achterban of een organisatie spreken en geen macht hebben. Vb. ooggetuigen

Invloeden op het niveau van de organisatie

Wat zijn de organisationele invloeden op de media-inhoud? We kunnen onze uiteenzetting het best structureren door het organigram van mediaorganisaties te bestuderen. Het organigram omvat vier belangrijke vragen:

Copyright © 2019. All rights reserved.