BESPREEK DE FACTOREN DIE ETHISCH EN ONETHISCH GEDRAG BEÏNVLOEDEN
- Gepubliceerd in Marketing
- Lees 871 keer
1. Niveau van morele ontwikkeling
- Preconventionele niveau
De keuze tussen goed en slecht wordt gemaakt door rekening te houden met
persoonlijke consequenties zoals afstraffen, belonen of gunsten
- Conventionele niveau
Onderschrijven van normen en het voldoen aan de verwachtingen van anderen
2. Persoonlijkheid
- Persoonlijke standvastigheid
Persoonlijkheidsmeting van de kracht van iemands overtuigingen
- Focus of control
persoonlijkheidsmeting van de mate waarin men denkt zijn of haar eigen lot in handen te
nemen
3. Ethisch / onethisch gedrag
Doelen, prestatiebeoordelingssystemen en beloningsprocedures
4. Bedrijfscultuur
De inhoud en kracht van de cultuur binnen een bedrijf
5. Grootte van het dilemma
( Examenvragen vragen aan studente die het vak vorig jaar heeft meegedaan )
6. Structurele variabelen en ethisch vraagstuk