BESCHRIJF DE 7 DIMENSIES VAN ORGANISATIECULTUUR.
- Gepubliceerd in Marketing
- Lees 3134 keer
- Organisatiecultuur
Het geheel van gemeenschappelijke opvattingen binnen een organisatie dat in hoge mate bepalend is voor hoe WN’s handelen
- De manier waarop we dingen doen
Bv. waarden, symbolen, rituelen, mythen, gebruiken, …
1. Focus op mensen (hoog - laag)
De mate waarin er bij managementbeslissingen rekening wordt gehoduen met de gevolgen voor de mensen binnen de organisatie.
2. Focus op teams (hoog - laag)
De mate waarin het werk rond team is georganiseerd, meer dan rond individuele personen.
3. Agressiviteit (hoog - laag)
De mate waarin WN’s een meer agressieve houding en onderlinge concurrentie dan samenwerking vertonen.
4. Stabiliteit
De mate waarin beslissingen en acties van een organisatie gericht zijn op het handhaven van de status quo.
5. Vernieuwing en het nemen van risico’s
De mate waarin WN’s aangemoedigd worden om vernieuwend te zijn en risico’s te nemen
6. Aandacht voor detail (hoog - laag)
De mate waarin WN’s worden verwacht dat ze nauwkeurig, analystisch en met aandacht voor detail te werk gaan.
7. Focus op resultaten (hoog - laag)
De mate waarin managers nadruk leggen op resultaten of uitslagen, meer dan op de manier waarop deze resultaten tot stand zijn gekomen.