Almacht van de media -paradigma
- Gepubliceerd in Marketing
- Lees 1631 keer
- Periode: einde 19de Eeuw – jaren ’30 van de 20 ste eeuw
Effectenonderzoek heeft eerst plaatsgevonden.
- Metaforen: magic bullet = media boodschap als soort kogel, hypodermic needle= onderhuidse inspuiting media heeft invloed, lont-in-kruitvat= directe reactie oproepen door media , one-step-flow= i ndirecte manier ieder van ons beinvloed
- Uitgangspunten:
- Weerloze massa / beinvloedbaar .
- Directe effecten
- Stimulus-respons/ stimuli, responsreactie bij het publiek.
- Korte termijn / onmiddelijke reactie.
- (vooral) persuasieve inhoud / wat voor effect heeft deze media boodschappen.
- “Geloofsovertuiging” : in begin meewarig, verwacht negatieve aspecten, daaruit volgt wetenschappelijke intresse,
- Startend onderzoek: psychologische invalshoek eerst vooral psychologen, daarna sociologen 2 disciplines , daarna volgde com wetenschap.
Onderzoek naar propaganda
- Lasswell (1927)
- Institute for propaganda analysis (1937)
n Zeven technieken
- Zwart maken (name-calling) : labels/ waarde gebruiken die negatieve connotatie hebben. vb politicus = dictator
- Mooi maken (glittering generalities) : positieve kenmerken hanteren ‘ verbloemen’
- Prestige verlenen (transfer) : dmv associaties werken, vb huis en vliag, met positieve symbolen
- Autoriteit geven (testimonial) : vaak in reclame, iemand bekend steunen, vb bekende persoon zegt zelf voor Obama te zijn.
- De burger bereiken (plain folks) : vertrouwen winnen van de massa.
- Samenhorigheid veinzen (band wagon) : iedereen doet het dus we moeten meedoen
- Slim selecteren (card stacking) : verdraaien en omkeren van ideeen, negatieve delen weglaten of net niet. vb van soldaten zeggen dat ze kids hadden vermoord