Logo
Print deze pagina

Almacht van de media -paradigma

Deel dit artikel:
  • Periode: einde 19de Eeuw – jaren ’30 van de 20 ste eeuw

Effectenonderzoek heeft eerst plaatsgevonden.

  • Metaforen: magic bullet = media boodschap als soort kogel, hypodermic needle= onderhuidse inspuiting media heeft invloed, lont-in-kruitvat= directe reactie oproepen door media , one-step-flow= i ndirecte manier ieder van ons beinvloed
  • Uitgangspunten:
    • Weerloze massa / beinvloedbaar .
    • Directe effecten
    • Stimulus-respons/ stimuli, responsreactie bij het publiek.
    • Korte termijn / onmiddelijke reactie.
    • (vooral) persuasieve inhoud / wat voor effect heeft deze media boodschappen.
  • “Geloofsovertuiging” : in begin meewarig, verwacht negatieve aspecten, daaruit volgt wetenschappelijke intresse,
  • Startend onderzoek: psychologische invalshoek eerst vooral psychologen, daarna sociologen 2 disciplines , daarna volgde com wetenschap.

Onderzoek naar propaganda

  • Lasswell (1927)
  • Institute for propaganda analysis (1937)

n Zeven technieken

  • Zwart maken (name-calling) : labels/ waarde gebruiken die negatieve connotatie hebben. vb politicus = dictator
  • Mooi maken (glittering generalities) : positieve kenmerken hanteren ‘ verbloemen’
  • Prestige verlenen (transfer) : dmv associaties werken, vb huis en vliag, met positieve symbolen
  • Autoriteit geven (testimonial) : vaak in reclame, iemand bekend steunen, vb bekende persoon zegt zelf voor Obama te zijn.
  • De burger bereiken (plain folks) : vertrouwen winnen van de massa.
  • Samenhorigheid veinzen (band wagon) : iedereen doet het dus we moeten meedoen
  • Slim selecteren (card stacking) : verdraaien en omkeren van ideeen, negatieve delen weglaten of net niet. vb van soldaten zeggen dat ze kids hadden vermoord
Copyright © 2019. All rights reserved.