Menu

NIEUWE RUIMTES VOOR POLITIEKE OPINIE 1600 -1800

 op café

  • groot succes van de koffiehuizen in GB, Fr en It
  • lezen van kranten en boeken
  • Parijs: Procope ‘stamcafé’ van Diderot en kennissen
  • Discussieruimte

 Republiek van de Letteren

  • imaginaire gemeenschap via uitwisseling v brieven, manuscripten & boeken
  • ontstaan van tijdschriften

 Salons

  • 17e E; hofcultuur van aristocratie had eigen sociale praktijk gecreërd van voordragen en bediscussiëren van literaire werken
  • meer en meer habitat van de stedelijke culturele middenklasse (burgerlijk)

 vrijmetselaarsloges

  • Great Lodge of London – 1717
  • Deïstisch
  • Aristocraten en stedelijke burgerij stonden er op gelijke voet

 wetenschappelijke vennootschappen (veralgemeend en dus deel vd publieke ruimte)

  • steeds autonomer vanaf 18e E

 Notie publieke ruimte werd door Kant verbonden aan communicatievormenn die de deelnemers op sociaal gelijke voet plaatste

  • 60 % vd Franse bevolking was in 1780 nog analfabeet: geen algemene sociale gelijkheid daar vnl de plattelandbesvolking niet in het proces werd betrokken
Lees meer...

De Verlichting : Wat is Verlichting ?

  • Immanuel Kant:

Verlichting is het bevrijden van de mens uit zijn onmondigheid, waaraan hij zelf schuld heeft. Onmondigheid is het onvermogen zijn verstand te gebruiken zonder leiding van een ander. Deze onmondigheid is eigen schuld wanneer de oorzaak ervan niet ligt in gebrek aan verstand, maar wel in gebrek aan moed en wilskracht, het zijne te gebruiken zonder leiding van een ander. Heb de moed je eigen verstand te gebruiken! Sapere aude! * is aldus de kernspreuk van de Verlichting (...)

  • afhankelijk van een historisch proces: individueel wilsbesluit
  • reduceert ons tot acteurs: wij moeten iets fundamenteel veranderen om haar lijfspreuk de onze te maken

1) men moet een institutionele rol opnemen, als radarwerk in de machine, zodat men de machine kent en dus kàn bekritiseren

2) Verlichting = op geestelijk niveau: rol van geleerde tov een anoniem lezerspubliek

  • overeenstemming: maatschappelijke overheden dienen conctract aan te gaan met de rede: gehoorzaamheid gegarandeerd indien de politieke principes overeenstemmen met de rede
  • verhouding maatschappelijke gehoorzaamheid - geleerdheid
Lees meer...

VERSNELLENDE VOORUITGANG wetenschappelijke Revolutie

 groei van andere wetenschappelijke disciplines tijdens de Wetenschappelijke Revolutie

  • Van Wezel (1514-1564)
    • Hofarts Karel V, beter bekend als Vesalius
    • Grondlegger van de moderne anatomie
    • De humani corporis fabrica libri septem – 1543

 weerleggen van oa Hippocrates en Galenus

  • dissecteerde mensenlichamen
  • Gerard Mercator (1512- 1594)
    • cartograaf
    • Mercatorprojectie: bolvormige aarde voorgesteld op een plat oppervlak
  • Abraham Ortelius ( 1527- 1598)
    • Ander toonaangevend cartograaf uit de VMT
  • Christoffel Plantijn
    • 1555: uitgeverij te Antwerpen met unieke druktechnieken en culturele uitstraling in heel Europa
    • 1575: 80 personeelsleden, 16 drukpersen

 wijsbegeerte

  • vanaf 17e E losgehaakt van de godsdienst
  • Francis Bacon (1561-1626)
    • Inductieve methode
    • Menselijke ervaring, waarneming en experimenten leiden naar waarheid
  • René Descartes ( 1596-1650)
    • Deductieve methode
    • Steunen op de rede om verbanden te leggen en te ontdekken
    • Methodische twijfel aan elke vaststaande opvatting
    • Cogito ergo sum : enige zekerheid
  • Pascal Blaise (1623-1662)
    • Ontwikkeling wis- en natuurkunde
    • Eerste mechanische rekenmachine
    • Bewees bestaan vh luchtledige
    • Toonde afhankelijkheid luchtdruk-hoogte aan
    • Experimentele bewijsvoering
    • Verdediger van het christelijk geloof en het Jansenisme

 beweging die Kerk wou hervormen naar Augustinus

  • Lettres écrites à un provincial – 1657: tegen jezuïeten
Lees meer...

VAN GEOCENTRISME NAAR HELIOCENTRISME

 Aristoteles (384 -322 BC)

  • aarde bevindt zich onbeweeglijk in het middelpunt van een bolvormig heelal
  • rondom de aarde een om zijn as wentelende hemelbol met oa de maan (verdeelde universum in 2 delen)

1) ondermaanse: aardse

  • chaotisch en vergankelijk
  • aarde-water-lucht-vuur

2) bovenmaanse: hemel

  • volmaakt en onvergankelijk
  • ether: met 7 bolvormige lagen (op buitenste, 8e bol sterrenfirmament –Primum Mobile)
  • daarachter; verblijf vd godheid
  • weinig aandacht voor de exacte details van de bewegingen vd hemellichamen

 Ptolemaeus (90-160)

  • geocentrisch model met Aristotelische volgorde vd hemellichamen
  • wijzigde bewegingen vd hemellichamen tov klassiek model

 Copernicus (1473 – 1543)

  • De Revolutionibus orbium Caelestium – 1543
  • Aarde draait dagelijks rond as en samen met andere planeten rond de zon
  • Niet eerste met idee van heliocentrisme, wel eerste die het onderzocht
  • Receptie
    • Aanvechting door antieke geleerden en de Katholieke Kerk
    • Dankzij groeiende nadruk op empirie en verbeterende instrumenten afbrokkeling van het geocentrische wereldbeeld

 Kepler (1571-1630) en Galilei (1564-1642)

  • inzichten over de planetenbanen en de aantrekkingskracht tussen de hemellichamen

 Isaac Newton (1642-1727)

  • onderzoek van optica, dynamica en de zwaartekracht
  • grondlegger van de moderne natuurkunde
Lees meer...

De Wetenschappelijke Revolutie 1500-1700

5.1 BEGRIP EN PERIODE

 Wetenschappelijke Revolutie = periode tussen de publicatie van Copernicus’ De Revolutionibus orbium caelestium, 1543 en Newton’s Philosophiae Mathematica in 1678

  • Aristotelisch wereldbeeld werd in iets meer dan een eeuw vervangen door een benadering vh heelal op basis van natuurwetten
  • Opmerkelijke reeks ontdekkingen op gebied van astronomie en dynamica
    • Copernicus, Kepler, Galileï, Huygens en Newton
  • ontstaan van een nieuwe benaderingswijze van mens en natuur door de filosofen
    • Bacon en Descartes
    • Wat machtigt de mens om iets voor waar aan te nemen ?

 Renaissance en Humanisme vaak gezien als respectievelijk artistiek en letterkundig, echter wegbereiders van de ontwikkelingen in de wetenschap door hun kritische ingesteldheid

  • geleerden beperkten zich aanvankelijk tot lezen en becommentariëren van Grieks-Romeinse ‘wijsheden’, zonder de juistheid ervan ook maar in vraag te stellen
  • wetenschappers hebben de kritische methode van taal- en tekstgeleerden overgenomen en zo de wetenschappelijke methode ontwikkeld
Lees meer...

UNIVERSITEITEN IN EUROPA 12de , 13de, 14de en 15de eeuw

 in de loop van de 12e en 13e E ontstaan als corporatie (vereniging van mensen die gelijkaardige taken uitoefenen

  • doelstellingen:
    • onderlinge hulp
    • collectieve verdediging tegen externe tegenstanders
    • verwerving van monopoliepositie
  • eerste universiteiten (Bologna, Oxford, Cambridge) zijn spontaan ontstaan, los van enig religieus of wereldlijk initiatief
  • oprichtingspatroon universiteiten vanaf de 13eE:
    • studium generale opgericht door een wereldlijke overheid
    • pauselijke bevestiging gaf universele erkenning en privileges aan de leden
    • gezien als opleidingscentra voor intellectuele, politieke en administratieve elites vd staat
  • faculteiten op de universiteiten van het Ancien Régime
    • artesfaculteit; artes liberales of quadrivium
      • arithmetica
      • geometria
      • astronomia
      • musica
    • hogere faculteiten:
      • theologie (Sorbonne!)
      • rechtsgeleerdheid (Bologna !)
      • geneeskunde ( Montpellier!)
    • problematiek van de nieuwe wetenschappelijke disciplines

 oprichting van gespecialiseerde instellingen

 1e universiteit vd Nederlanden: Leuven

  • gesticht in 1425-1426 door Leuvense stadsmagistraat met Brabantse hertog Jan IV
  • naar model van grote buitenlandse universiteiten zoals Parijs en Keulen
  • 1e decennia 16eE: gemiddeld 2000 studenten
    • huisvesting; colleges
    • 4 pedagogieën waar ook merendeel vh onderricht werd gegeven
    • Latijn als officiële voertaal
    • Voor hogere faculteiten logeerden ze in de colleges of bij burgers
  • licenciatus: studenten met voldoende kennis om zelf les te geven
  • magister: na voltooiing van de artes opleiding
  • doctor: na voltooiing van een vd hogere faculteiten

 2e Universiteit Nederlanden: Douai

  • 1561 voor Franstaligen

 Peregrimatio Academia: studenten trokken van universiteit tot universiteit (ook professoren !)

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen