deductive reasoning
- Gepubliceerd in Psychologie
het maken van conclusies door regels en principes aan te reiken, deze gaan van algemeen naar specifieke principes.
het maken van conclusies door regels en principes aan te reiken, deze gaan van algemeen naar specifieke principes.
een aanpassing in het discovery learning waarin de leraar wat richting geeft. In tegenstelling tot Bruner, geloofde Ausubel dat leren alleen een vorm is van aannamen.
een deel van een les of activiteit wanneer een kind open staat om nieuw te leren, meestal is de motor hiervoor dat kinderen iets niet begrijpen.
aannamen doen/gokken gebaseerd op incomplete voorbeelden en die moet je systematisch aan gaan nemen of afwijzen.
formuleren van principes gebaseerd op kennis van voorbeelden en details.
kinderen werken hierbij dus zelf om te ontdekken.
het begrip van kinderen of ze het concept begrijpen.
betrekken van onechte leden bij een categorie waardoor een concept te ver uitgerekt wordt
het uitsluiten van een echt lid van een bepaalde categorie, waardoor het concept beperkt blijft.
en specifiek voorbeeld van een bepaalde categorie die wordt gebruikt om een item te classificeren, bijvoorbeeld onze herinnering over een bepaalde vogel. Ook kennis is belangrijk.