Working-backward strategy
- Gepubliceerd in Psychologie
je start met het doel en je werkt achteruit om het probleem op te lossen. Dit vaak bij geometrische problemen.
je start met het doel en je werkt achteruit om het probleem op te lossen. Dit vaak bij geometrische problemen.
hierbij is het doel verdeeld in een aantal subdoelen. Hierbij is distance reduction mogelijk: een pad nemen die direct naar het doel gaat.
een algemene strategie om een probleem op te lossen.
stap voor stap procedure om een probleem op te lossen, een voorschrift van oplossingen. Het is meestal domeinspecifiek. Een correct antwoord is gegarandeerd. Alleen worden ze vaak niet systematisch uitgevoerd.
herken het probleem als een verkapte versie van een oud probleem waar je al een oplossing voor hebt gevonden. Je hebt de Schema-activated route: je gaat direct naar de oplossing. En de search-based route: als je geen bestaande en directe oplossingen hebt.
Problem: elke situatie waarin je een doel probeert te bereiken en je middelen moet zoeken om deze te bereiken. Problemen kunnen varieren van well-structured (som) tot ill-structured (studie kiezen).
Problem solving: nieuwe oplossingen creeeren voor problemen. Bransford en Stein hebben de volgende fases: IDEAL
I Identify problemen en mogelijkheden
D Define doelen en definieer het probleem
E Explore mogelijke strategieën
A Anticipate op de uitkomen en Act.
L Look terug en Learn
het laten leren van nieuwe concepten door verbindingen te maken (analogieen) met informatie die de student al weet.
begint met een inleidend statement (‘in de moderne geschiedenis’) breed genoeg dat het alle informatie die volgt omvat. Daarna komt een opsomming van alles wat volgt. In expository learning geef je de leerlingen de nieuwe informatie allemaal, dus gefinished.
gefocuste en georganiseerde relaties tussen ideeen en verbale informatie.
‘ausibel’s method’: leraren presenteren het materiaal in complete, georganiseerde vorm, van brede naar meer specifieke concepten.