‘I’ message
- Gepubliceerd in Psychologie
een helder, niet-beschuldigende stelling van hoe iets invloed op jou heeft.
een helder, niet-beschuldigende stelling van hoe iets invloed op jou heeft.
de bedoeling en de emotie horen achter hetgeen gezegd wordt en dit terug parafraseren.
Sokolove heeft 4 componenten van actief luisteren:
een aanpak waarbij de luisteraars een accurate samenvatting moeten geven van wat de spreker gezegd heeft voordat de luisteraar pas reageert.
Gordon vind dat een goede leraar-leerling verhouding komt wanneer:
Het eerste principe van communicatie is dat mensen reageren op wat zij denken dat het bedoeld of gezegd wordt en niet alleen op de woorden die er gesproken worden.
een vorm van preventieve strategie. Een manier om serieuze gedragsproblemen te voorkomen van leerlingen die worden gezien als risico door de leerlingen te leiden naar meer goede gedragingen.
de les en de groep gemotiveerd houden in een goede en flexibele snelheid, met kleine veranderingen en variatie. Slowdown: te veel tijd nemen om een nieuwe activiteit te starten.
Om positief gedrag op school aan te moedigen moeten leraren:
de mogelijkheid om zo veel mogelijk leerlingen tegelijkertijd betrokken te houden bij de activiteit.
supervisie houden over verschillende activiteiten tegelijkertijd
volgens Kounin is dit het bewust zijn van alles wat er in een klas gebeurt. Dit communiceer je ook naar de leerlingen toe. Ze scannen altijd de hele klas en maken oogcontact met individuen. Ze maken geen timing-errors: te lang wachten om in te grijpen. Ook maken ze geen target-errors: de verkeerde de schuld geven.
Het is bewezen dat een goede start als leraar erg helpt, maar het is slechts een begin.