Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

Steunmaatregelen voor starters

Gratis opstart: de overheid neemt de opstartkosten voor een onderneming voor haar rekening. Deze kosten gemiddeld 300€

Via adviescheques:200 adviescheque van 30€ verkrijgbaar waarvan 50% betaald wordt door de overheid. De cheques kunnen gedurende 14 maanden na de uitgifte gebruikt worden als betaalmiddel voor het bekostigen van de adviezen. Verkrijgbaar via VIZO

Lees meer...

Tegemoetkomingen zelfstandigen

Advies starterdiensten

  • financiële instellingen
  • bedrijvencentrum
  • sociaal secretariaat
  • boekhoudkantoren
  • beroepsverenigingen
  • interprofessionele organisaties
  • kamers van koophandel
  • peterschap
  • vlaams instituut voor zelfstandig ondernemen (VIZO)
  • gewestelijke ontwikkelingsmaatschappijen (GOM)
  • nationaal instituut voor statistiek (NIS)
  • balanscentrale
Lees meer...

Wanneer Milieuvergunning nodig?

Alle activiteiten en inrichtingen die hinderlijk zouden kunnen zijn voor het milieu of mensen moeten een vergunning hebben. Bijv lichthinder, geluidsoverlast, veestallen, verfspuitinstallatie, brandstoftanks, … Dus bijna elk bedrijf heeft een milieuvergunning nodig. Deze vergunning kan je aanvragen via de gemeente.

Lees meer...

Wanneer bouwvergunning nodig?

Er is een bouwvergunning vereist als:

  • het bouwen, verbouwen, afbreken of herbouwen van een gebouw of vaste inrichting
  • bepaalde gebruikswijzigingen aan gebouwen, die de hoofdfunctie van een gebouw wijzigen bijv een gebouw in agrarisch gebied is omgevormd van hoeve tot woonhuis.

Er is geen vergunning vereist voor onderhoud-of instandhoudingwerken en bepaalde erg kleine bouwwerken.

Volgende instanties kunnen de nodige inlichtingen verschaffen over de reglementering inzake bouwen en verbouwen: gemeente en nationaal sociaal-economisch comité voor distributie

Lees meer...

Wet op de handelsvestiging

De nieuwe wet op de opening van een handelsvestiging is vanaf 1 maart 2005 in voege. Voortaan moeten nog maar 2 instanties, de gemeente en het nationaal sociaal-economisch comité voor de distributie, bij de procedure betrokken worden. Voor een handelsonderneming met een kleine verkoopsopp tot 1000 m² moet de gemeente binnen de 45 dagen na de aanvraag een beslissing nemen. De beslissing moet dan binnen de 5 dagen aan de aanvrager en aan het Comité bekend gemaakt worden. De hele aanvraagprocedure is dus binnen de 50 dagen afgerond.

Lees meer...

Wat is Leasen?

Voordeel:* na het verstrijken van de leaseperiode beschikt de ondernemer over een aankoopoptie, waardoor hij door het betalen van een overeengekomen restwaarde eigenaar wordt, het leasebedrag wordt door de fiscus aanvaard, leasekost is een vast bedrag

Nadeel:* leasetermijn voor onroerende goederen meestal niet opzegbaar, eigenaar beslist over verkoop

In vele gevallen vraagt het bouwen van een bedrijfsgebouw een ernstige inspanning. Als de investering uitermate groot is kan de ondernemer zich wenden tot een leasemaatschappij. Zij zal op haar kosten het gebouw optrekken en bij de uitvoering rekening houden met de wensen van de toekomstige uitbater. Nadien verhuurt de leasemaatschappij het gebouw, waarvan zij eigenaar blijft, aan de ondernemer, die enkel het gebruiksrecht krijgt.

Lees meer...

Huren regels

Voordeel: * het contract is opzegbaar, geen dood kapitaal, aftrekbaarheid van de huurlast, de verhuurder draagt de grote onderhouds- en herstellingskosten

Nadeel: * het contract is opzegbaar, huurindexering, eigenaar doet soms moeilijk.

Dit is een contract dat alleen kan worden afgesloten voor kleinhandel en bedrijven die in contact staan met de klant.

  • duur: 9 jaar
  • opzeg: de huurder kan na 3 of 6 jaar opzeggen mits min 6 maanden opzegtermijn. De verhuurder kan na elke periode van 3 jaar opzeggen op voorwaarde dat: de opzeg voorzien is in het contract, hijzelf een handel wil opzetten, een opzegtermijn van 1 jaar.
  • Verlenging: per aangetekende brief ts de 18de en 15de maand voor het einde van de huurovereenkomst. De verhuurder moet binnen de 3 maanden antwoorden, zoniet stilzwijgend akkoord.
Lees meer...

Vestiginsplaats

Keuze van een goede vestigingsplaats: voeren van een marktonderzoek

  • koopgewoonte van de toekomstige klanten
  • bereikbaarheid
  • parkeergelegenheid
  • bestedingspatroon van de potentiële klanten
  • de behoefte aan het aangeboden product of dienst
  • directe concurrenten

Voor en nadelen afwegen bij het keuzeprobleem huren, kopen of leasen van een onroerend goed

Kopen

Voordeel: * je beslist over je eigen pand, belangrijke borg bij het afsluiten van eventuele leningen, op gebouwen kan jaarlijks een waardevermindering worden geboekt.

Nadeel: * een belangrijk bedrag is onbeschikbaar, sterke band met vestigingspunt, eventuele waardedalingen op de vastgoedmarkt.

Notariële akte nodig, er is dikwijls een tijdsverschil tussen het opstellen van de akte en de overeenkomst tussen koper en verkoper. Er kan dan best een onderlinge voorlopige akte worden opgesteld. Meestal is er dan een voorschot van 10%. Indien bij niet naleving schadevergoeding of voorschot kwijt. De authentieke akte moet opgemaakt worden binnen de 4 maanden na het voorlopige akkoord.

Lees meer...

Beroepsuitoefingvoorwaarden

Vestigingswet: iedere persoon die een activiteit wenst uit te oefenen waarvoor een inschrijving in het handels-of ambachtsgetuigschrift gevraagd wordt, moet een vestigingsgetuigschrift bezitten. Via dat getuigschrift zal hij/zij moeten bewijzen over voldoende kennis van het bedrijfsbeheer te beschikken. Dit geldt voor iedere startende onderneming.

Lees meer...

Voorwaarden om zich te kunnen vestigen

Wettelijke verplichtingen die moeten worden vervuld bij de opstart van uw zaak + instellingen waar je die kan bekomen.

Voorafgaande verplichtingen

Handelsnaam

Handelsregister: je bent verplicht je te laten inschrijven in het handelsregister. Het handelsregister wordt bijgehouden door de rechtbank van koophandel. De inschrijving gebeurt meestal ook op het secretariaat van de rechtbank van koophandel van de streek waarin de zaak is gevestigd. Dit is een eenvoudige formaliteit die je perfect zelf kan doen. 50€

Rekeningnummer: als zelfstandig handelaar of vakman moet je een zichtrekening hebben bij een in België gevestigde bank, spaarkas, of bij de post. De rekening moet op jouw naam staan. Het nummer van de rekening en de naam van de financiële instelling moet je vermelden op al je facturen, brieven, bestelbons, enz. doe je dat niet dan kun je slechte betalers geen nalatigheidsintresten aanrekenen. Je kunt zelfs een geldboete krijgen.

BTW-inschrijving: na de inschrijving in het handelsregister moet je een BTW nummer aanvragen (BTW controlekantoor) dit gebeurt via het speciale formulier (604-A) je zaak krijgt een nummer en dit nummer moet je op alle handelsdocumenten, zoals brieven, bestelbons, facturen vermelden.

Huwelijksstelsel: 1 persoon kan zonder de toestemming van de andere echtgenoot een handelsbedrijvigheid uitoefenen. Toch kan een echtgenoot zich tot de rechter wenden als hij oordeelt dat aan de uitoefening van het handelsberoep ernstige nadelen verbonden zijn voor het gezin. De rechtbank kan de toelating tot uitoefening van het beroep afhankelijk stellen van een voorafgaande wijziging van het huwelijksstelsel. Op die wijze kan vermeden worden dat het gemeenschappelijk vermogen in gevaar wordt gebracht door het maken van beroepsschulden.

Aansluiting sociale verzekering en ziekenfonds: als zelfstandige ben je verplicht om je aan te sluiten bij een sociaal verzekeringsfonds. Die verplichting geldt ook als het om een bijberoep gaat. Het fonds int de sociale bijdragen die je moet betalen en zorgt ook voor de uitkeringen

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen