Positioneringspotentieel
- Gepubliceerd in Marketing
Positioneringspotentieel
- Relevantie in de toekomst
- Wat zijn de trends in de markt? inspelen op de trends
- Wat zijn macro-economische ontwikkelingen?
- Juridische en politieke ontwikkelingen?
ð Toekomstbeeld kan dienen als inspiratie voor mogelijke positioneringsrichtingen
- Relevantie voor de doelgroep
- Mensen slaan alleen die merken op die relevant zijn
- Gestoeld op rationele en emotionele gronden
- Geen statistisch gegeven je kan beïnvloeden
ð Je kan je positioneren zoveel als je wilt, maar je moet je doelgroep aanspreken (vb.: fabrikant rollators niet jong en hip)
- Onderscheidend vermogen
- Het brein voegt pas een merk toe als dit product zelf iets heeft toe te voegen aan het merk
- Fit met de huidige positionering
- Een positionering wordt vaak ingevuld door een belofte te doen aan de doelgroep niet elke belofte wordt door een doelgroep serieus genomen
- Belofte is geloofwaardig als het te rijmen valt met de bestaande associaties
- Waarmaken van gewekte verwachtingen
- Positioneren = verwachtingen creëren
- Belofte moet ook waargemaakt worden, anders komt het als een boomerang terug
- Belofte niet nakomen dan komt je merk in de categorie van onbetrouwbare merken
- In lijn met de businessdoelstellingen en ambities
- Elke positionering moet impliciet of expliciet gerelateerd zijn aan de doelstellingen van het bedrijf