Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

Medium als paradigma

Kenmerken van het impliciete wereldbeeld dat de tv oplegt

· handelen zonder nadenken over de eventuele gevolgen.

  • vermenging fantasie-realiteit
  • geen logische opeenvolging: realiteit valt fragmentarisch uit elkaar
  • geen abstract denken
Lees meer...

Medium als metafoor

Cultuur wordt door ieder nieuw communicatiemiddel opnieuw geschapen. Ze brengen stuk voor stuk een bepaalde ordening in de wereld aan. Uitdrukking aan een bepaalde opvatting van de werkelijkheid.

Lees meer...

Neil Postman: “het medium is het paradigma”

  • interactiemiddelen = alle mogelijke middelen die ervoor zorgen dat er interactie kan zijn (algemener dan communicatiemiddelen)
  • De manier waarop individuen interageren wordt in grote mate bepaald door de communicatiemiddelen die ze hierbij gebruiken.
  • McLuhan: “the medium is the message” ~> het gebruik van het medium is niet neutraal, het legt zijn beperkingen en mogelijkheden op.
  • bv. televisie stuurt de wereld als geheel van fragmenten
  • Ieder medium legt aan de interactiedeelnemers die er gebruik van maken een impliciet wereldbeeld (paradigma) op, een manier van naar de wereld te kijken: ze richten de aandacht, ordenen ons bewustzijn, halen bepaalde verschijnselen naar voor en schuiven anderen naar de achtergrond.
Lees meer...

De verhouding tussen leefwereld en systeem

Leefwereld = de maatschappij voor zover zij in haar symbolisch bestaan gereproduceerd

wordt door op wederzijds begrip gericht handelen.

Leefwereld ~> communicatief handelen centraal

systeem ~> instrumenteel handelen centraal

Maatschappij staat als systeem los van de leefwereld (een identiteit die haar bestaan en

grenzen in stand wil houden d.m.v. uitwisselingsprocessen met haar omgeving). Leefwereld is

enkel een Umwelt voor het systeem.

TOCH systeem verbonden met leefwereld omdat het er voor een deel uit is voortgekomen

KEERZIJDE: hoe minder interacties via vanzelfsprekende normen geregeld worden ~> hoe

meer de snelle en efficiënte coördinatie in gedrang komt

 het op wederzijds begrip gerichte handelen wordt hier vervangen door van de taal losgekoppelde stuurmedia als geld en macht (interactie wordt efficiënter maar wordt losgekoppeld van kritische duiding)

~> speelruimte voor subsystemen van doelrationeel handelen: de maatschappij doet zich voor als een entiteit die zichzelf bestuurt d.m.v. onpersoonlijke, aan de greep van de betrokkenen ontsnappende, stuurmechanismen

theorie van de stuurmedia ~> verhouding tussen leefwereld en systeem: Deze verhouding is complex omdat het zowel het een als het ander is, nl. materiële reproductie-entiteit en uit de leefwereld verzelfstandigd subdomein.

Lees meer...

De materiële reproductie van de maatschappij

De rationele communicatie maakt het voortbestaan van de moderne, rationele samenleving mogelijk MAAR een maatschappij moet ook materieel gereproduceerd worden.

Maatschappijreproductie staat ook onder externe dwang van de natuur waarnaar de mens zich moet plooien. Materiële buitenkant kan dus niet naar goeddunken ingericht worden.

Niet alleen de materiële buitenwereld zelf maar ook het deel van de mij dat wordt ingericht in functie van een efficiënte materiële reproductie, vormt een voor handelenden vreemde en dwingende omgeving.

Systeem = deel van de maatschappij dat moet ingericht worden in functie van een efficiënte materiële reproductie

Lees meer...

De structuur van de rationele maatschappij

Gespecialiseerde handelingsdomeinen waarin de rationele argumentatie speelt: de maatschappij is dus volkomen rationeel, doorzichtig.

De maatschappij valt toch niet uiteen omdat de procedure van de rationele communicatie voor ieder van de domeinen gelijkaardig is (schema blz. 96).

Lees meer...

Propositionele differentiatie van de taal

Zo kunnen we de maatschappelijke ontwikkelingen op lange termijn begrijpen.

sociale interacties in primitieve maatschappijen

Rituele bekrachtigingen van de groep, er bestonden slechts paleo-symbolen (symbolen met een niet-gedifferentieerde betekenis bv help)

De sociale, natuurlijke en subjectieve wereld waren niet te onderscheiden  uiten van kritiek op paleo-symbolen was gevaarlijk voor het voortbestaan van de stam

gaandeweg werd de structuur van de taal explicieter

de taal treedt in werking  symbiotisch contact van maatschappij en godsdienst wordt verbroken  er treden desintegrerende effecten op

paleosymbolen => gedifferentieerde grammaticataal

de voordien samenhangende functies => eigen structuren

De taal legt structurele beperkingen op aan de maatschappelijke reproductie

Drie expliciete aanspraken

  • de aanspraak op de waarheid ontbindt de voorstellingen uit de traditie (differentiatie van wereldbeeld en culturele sfeer)
  • de aanspraak op rechtvaardigheid ontbindt de autoriteit van de traditie (argumentieve, rationeel begrondde normen)
  • de aanspraak op waarachtigheid verhindert de loutere reduplicatie van de groepsidentiteit

In de mate de culturele reproductie, sociale integratie en socialisatie niet meer door “het heilige” gebeurt maar door de gedifferentieerde praktijk van het communicatieve handelen, gaat de religieuze gemeenschap over in een op samenwerking en communicatie aangewezen communicatiegemeenschap.

Lees meer...

Discursieve inlossing en ideale gesprekssituatie

Dit garandeert nog niet dat het wederzijdse begrip tot stand komt => de aanspraken moeten

ingelost, geaccepteerd worden.

Hoe? Wat maakt dat de gespreksdeelnemers aan een gesprek een consensus bereiken over hun

aanspraken? consensustheorie

In normale omstandigheden: worden de aanspraken zonder meer ingelost.

MAAR als én van de 3 wordt betwijfeld ~> argumenten aanvoeren om de aanspraken te staven

NIET de inhoud van de argumenten is van belang

WEL dat de betrokkenen weten dat ze ieder nieuw argument tot in het oneindige kunnen problematiseren

consensus door de openheid om te blijven argumenteren: consensus over een problematische aanspraak wordt dus niet zozeer afgedwongen door sluitende argumenten maar door de openheid om te blijven argumenteren

MAAR alle deelnemers moeten gelijke kansen hebben om aanspraken te maken en te problematiseren, zodat uiteindelijk geen vooroordeel aan thematisering en kritiek onttrokken blijft

Wederzijds begrip => ideale gesprekssituatie

Geen enkele aanspraak wordt in het echt zo grondig besproken en beargumenteerd

MAAR we anticiperen er wel op (anders zouden we nooit een wederzijds begrip kunnen bereiken)

Lees meer...

De geldigheidsaanspraken

Communicatie is gericht op wederzijds begrip; kan maar lukken als het subject drie aanspraken maakt: iets geven aan de toehoorder om te verstaan; zichzelf verstaanbaar maken; met een ander persoon tot wederzijds begrip komen.

Een taalhandeling kan maar lukken als de betrokkene

  • een ware uitspraak formuleert (waarheid = objectief na te gaan)
  • in zijn uiting rechtvaardig is
  • meningen, bedoelingen, gevoelens etc. waarachtig uit (waarachtigheid = enkel subject toegang)

bv. appelmoes doorgeven

Lees meer...

De betrekkingen tot de wereld

Elke component roept een idee in het leven. Zonder de taal zou er geen onderscheid tussen de drie werelden zijn gemaakt. De structuur van de taalhandeling heeft gevolgen voor de manier waarop de mens zich verhoudt t.o.v. de wereld: het subject wordt door de taalstructuur gedwongen 3 werelden van elkaar af te grenzen.

1 objectieve wereld

Alles wat expliciet als inhoud van een bewering kan optreden. Men kan deze waarnemen en manipuleren. Het gaat om de expliciete inhoud van een boodschap.

Constativa

2 sociale wereld

Het geheel van instituties, overleveringen, normen, culturele waarden die betrekkingen tussen mensen regelen en waarmee men rekening dient te houden wil men tot een overeenkomst komen.

regulativa: Men kan bepaalde aspecten van de sociale wereld uitdrukken in normatieve zinnen.

3 Subjectieve wereld

De subjectieve belevingen waartoe enkel het subject een geprivilegieerde toegang heeft. Toegankelijk voor zover men zich in zichzelf keert.

representativa: expressieve zinnen

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen