De wereldwijde consumptiecultuur neemt meer en meer de vorm aan van een homogene cultuur ~> McWorld. Tezelfdertijd is er een opkomst van neotribalisme en sectarisme ~> fundamentalisme ~> de jihadcultuur: onze wereld en onze levens zitten klem tussen 2 tegengestelde krachten, nl.
- Hernieuwde stamvorming: een verleden dat duidelijke grenzen aangeeft van de eigen identiteit. Er wordt wanhopig teruggegrepen naar het verleden van het eigen volk.
- Mondiale integratie: het culturele erfgoed wordt snel vergeten door de geneugten van de snelle bevrediging op de wereldwijde consumptiemarkt.
Culturen worden tegen elkaar opgezet ~> een Jihad tegen alle vormen van onderlinge afhankelijkheid, samenwerking en wederkerigheid.
Maar er zijn sterke economische, technologische en ecologische krachten die integratie en uniformiteit eisen ~> persen hele volken samen in 1 homogene mondiale cultuur (de McWorld).
Beide werken even hard door in tegenovergestelde zin:
- Gedreven door haat die voortspruit uit de angst om de eigen identiteit te verliezen
- Gemeenschappelijke anarchie.
Dit heeft nefaste gevolgen voor de democratie: bloedige identiteitspolitiek versus bloedloze winsteconomie ~> iedereen is consument, iedereen behoort tot dezelfde stam maar niemand is burger. Hoe kan een democratie bestaan zonder burgers?
Veralgemening van de consumptiecultuur: McWorld is niet bedoeld om dingen te doen die democratische gemeenschappen kunnen doen ~> zeggenschap beperkt zich tot de individuele kooppreferentie van de consument ~> men opteert als consument voor andere dingen dan als burger.
-McWorld sluit elke vorm van wij-denken uit.
Kritiek op het vrijemarktdenken ~> mythe van de markt: 3 fundamentele fouten
1 Pivékeuze consument keuze van de burger t.a.v. gemeenschap.
2 Consumentenkeuzes zijn niet volledig autonoom en authentiek.
3 Ook de traditie is slachtoffer: gecreëerde gedragspatronen van de door de media overspoelde consumenten vernietigen de tradities.
bv. vernietiging van de theedrinkerscultuur in Azië ~> coca-cola maakte de traditionele praktijk belachelijk en prees de fastfood cultuur aan
-Complex geheel van sociale praktijken ruimde plaats voor een cultuur waarin niet de sociale contacten maar wel werken en “time is money” centraal staan.