Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

“Fantasiewerelden”

Mensen ontmoeten elkaar op chat channels en multiuser domains. Vaak blijven de interacties beperkt tot conventionele uitwisselingen van informatie, maar soms treden de deelnemers toe in een door de pc geconstrueerde “nieuwe wereld” die niet langer moet refereren naar de “reële wereld”. Deelnemers nemen bepaalde rollen aan.

Sommige van deze fictieve werelden zijn heuse duplicaten van de “echte” sociale wereld met andere instituties, een eigen rechtssysteem en een economie die volgens andere wetmatigheden verloopt.

Lees meer...

Civieke netwerken

Dit zijn webgemeenschappen gevormd rond burgerlijke en politieke actie. Webpioniers droomden van elektronische democratie (pc-netwerken ontworpen met het oog op een democratische communicatie en besluitvorming).

bv. PeaceNet, EcoNet: politiek mobiliseren van mensen

Dit is hoopvol voor de democratie. Kellner: deze netwerken hebben een nieuw soort van openbaarheid in het leven geroepen: “ieder individu zijn zender”.

Maar ook nieuwe vormen van sociale ongelijkheid, manipulatie en sociale controle en ondemocratische uitwassen ~> Neonazi’s.

Lees meer...

Discussiegroepen

Het zijn plaatsen waar mensen converseren met vreemden of bekenden over allerlei mogelijke onderwerpen, enkel en alleen voor het plezier van het converseren. Dit heeft een democratisch en levendig karakter.

Lees meer...

Virtuele gemeenschappen

Postman: de verdwijning van ieder serieus gemeenschapsleven; de pc maakt dit overbodig. Van dit doembeeld klopt echter zo goed als niets.

Het is een bron van nieuwe sociale activiteiten, van nieuwe gemeenschappen. Het is mogelijk om intieme, emotioneel diepgaande relaties aan te knopen met mensen waarmee we alleen via pc verbonden zijn. Het wemelt op het net van sociaal leven ~> web is één groot sociaal laboratorium. De grens tussen wetenschap en science fiction is niet meer zo duidelijk.

  • men moet zich zo ver mogelijk houden van alles wat naar het fantastische zweemt ~> niet mystificeren!
Lees meer...

Cybercultuur

Cybercultuur = cultuur van (en in) cyberspace.

Cyberspace = een wereld die uit niets anders dan pure informatiestromen bestaat, een wereld die door geen fysische beperkingen belemmerd wordt, naar wens geconfigureerd kan worden en volkomen open toegankelijk is.

Cybercultuur = de waarden, normen, denkbeelden en praktijken die individuen ontwikkelen in hun omgang met de pc en met elkaar.

Cybercultuur = het geheel van culturen dat daar ontstaat waar mensen met elkaar communiceren via de pc.

Cyberspace = een virtuele ruimte: louter een gesimuleerde realiteit, enkel toegankelijk via schermen en interfaces

Ook de gemeenschappen zijn virtueel, het zijn sociale aggregaties die via het internet ontstaan wanneer voldoende mensen voldoende lange publieke discussies voeren, met voldoende menselijk gevoel, om netwerken van persoonlijke relaties in cyberspace te vormen (reëel in effecten, virtueel in materialiteit).

Verschil met gewone gemeenschap: geen copresentie (het gelijktijdig ruimtelijk aanwezig zijn van mensen).

Lees meer...

Kritiek op de McDonaldizeringsthese

Tendens naar standaardisering en homogenisering is niet algemeen: er bestaat niet zoiets als een “globale eenheidscultuur”. Als er wel sprake van zou zijn is het in verschillende gedaanten. De wereldcultuur is een fictie.

We kunnen het enkel begrijpen als een proces van onophoudelijke culturele uitwisselingen van onophoudelijke culturele uitwisselingen van goederen, beelden, muziek en wat niet al, waaruit individuen en sociale groepen elementen opvissen die op een heel specifieke wijze worden ingepast in de lokale cultuur.

Lees meer...

Barber: McWorld alternatief voor openbaarheid?, Jihad versus McWorld

De wereldwijde consumptiecultuur neemt meer en meer de vorm aan van een homogene cultuur ~> McWorld. Tezelfdertijd is er een opkomst van neotribalisme en sectarisme ~> fundamentalisme ~> de jihadcultuur: onze wereld en onze levens zitten klem tussen 2 tegengestelde krachten, nl.

- Hernieuwde stamvorming: een verleden dat duidelijke grenzen aangeeft van de eigen identiteit. Er wordt wanhopig teruggegrepen naar het verleden van het eigen volk.

- Mondiale integratie: het culturele erfgoed wordt snel vergeten door de geneugten van de snelle bevrediging op de wereldwijde consumptiemarkt.

Culturen worden tegen elkaar opgezet ~> een Jihad tegen alle vormen van onderlinge afhankelijkheid, samenwerking en wederkerigheid.

Maar er zijn sterke economische, technologische en ecologische krachten die integratie en uniformiteit eisen ~> persen hele volken samen in 1 homogene mondiale cultuur (de McWorld).

Beide werken even hard door in tegenovergestelde zin:

  • Gedreven door haat die voortspruit uit de angst om de eigen identiteit te verliezen
  • Gemeenschappelijke anarchie.

Dit heeft nefaste gevolgen voor de democratie: bloedige identiteitspolitiek versus bloedloze winsteconomie ~> iedereen is consument, iedereen behoort tot dezelfde stam maar niemand is burger. Hoe kan een democratie bestaan zonder burgers?

Veralgemening van de consumptiecultuur: McWorld is niet bedoeld om dingen te doen die democratische gemeenschappen kunnen doen ~> zeggenschap beperkt zich tot de individuele kooppreferentie van de consument ~> men opteert als consument voor andere dingen dan als burger.

-McWorld sluit elke vorm van wij-denken uit.

Kritiek op het vrijemarktdenken ~> mythe van de markt: 3 fundamentele fouten

1 Pivékeuze consument  keuze van de burger t.a.v. gemeenschap.

2 Consumentenkeuzes zijn niet volledig autonoom en authentiek.

3 Ook de traditie is slachtoffer: gecreëerde gedragspatronen van de door de media overspoelde consumenten vernietigen de tradities.

bv. vernietiging van de theedrinkerscultuur in Azië ~> coca-cola maakte de traditionele praktijk belachelijk en prees de fastfood cultuur aan

-Complex geheel van sociale praktijken ruimde plaats voor een cultuur waarin niet de sociale contacten maar wel werken en “time is money” centraal staan.

Lees meer...

McDonaldizering

Ritzer: heel onze cultuur krijgt meer en meer kenmerken van de fastfood-business. De laatste eeuwen is er een rationalisatieproces aan de gang en hoe McDonalds tewerk gaat is de laatste stap in dit proces: zo efficiënt, onweerstaanbaar en kopieerbaar ~> duikt wereldwijd in vele varianten op. Niet enkel in de hamburgerbusiness zelf: McWorld (Barber).

McDonalds is een vorm van rationalisatie. Vier kenmerken van de rationalisatie:

  • efficiëntie: nauwgezette productiehandelingen, geen tijd meer te verliezen met het eten
  • berekenbaarheid: productie en consumptie in termen van gestandaardiseerde eenheden
  • voorspelbaarheid: overal op dezelfde wijze, dezelfde inrichting, hetzelfde eten, dezelfde omgangs- en bedieningsvormen
  • gecontroleerd: niets wordt aan het toeval overgelaten: strenge regels en procedures waardoor de keuzemogelijkheden erg beknot worden
  • De sociale organisatie à la McDonalds belichaamt doelrationaliteit in zijn meest zuivere vorm.
  • Geen oponthoud, geen storingen, geen verassingen.
  • Verschillen worden uitgevlakt of gereduceerd tot kooppreferenties en dus onschadelijk gemaakt.
  • Beangstigend: we merken de tralies niet op die ons gevangen houden.
  • Moderne mensen zitten gevangen in een ijzeren kooi van hun rationaliteit en efficiëntie.
  • Het is vooral aantrekkelijk voor kinderen; je mag je volledig laten gaan en de civilisatie achter je laten.

Lees meer...

Reclamemakers: de missionarissen van de consumptiemaatschappij

In de jaren ’20-’30 was de zending ~> mensen bekeren tot een consumptieve houding. Dit was echter niet gemakkelijk: mensen moesten schrik voor machines overwinnen ~> dit vergt veel beschavingsarbeid.

Mensen moesten hun angsten overwinnen voor het nieuwe in het algemeen en voor de nieuwe technologie in het bijzonder. Consumeren betekende ook nieuwe vaardigheden leren: zesde zintuig ontwikkelen ~> wat is er in de mode en de capaciteit om nieuwe behoeften te herkennen.

Moraliserende reclameboodschappen probeerden mensen een schaamtegevoel aan te praten. Ze verfoeiden een oude gewoonte en prezen een nieuw middel aan. Consumenten zijn in de eerste plaats mensen die in staat zijn hun problemen te herdefiniëren als behoeften die noden tot consumeren: maatschappelijke heropvoeding.

Lees meer...

Douglas en Isherwood over consumptie en ongelijkheid, The world of goods

Veblen: klassengebondenheid van consumptiepatronen (conspicuous consumption bij leisure class) ~> dit bestaat nog steeds.

Men onderscheidt drie klassen van goederen:

- staple set: voorzien in primair levensonderhoud

- technology set: moderne consumentenapparatuur

- information set: informatie-verwerking en -verwerving

Hoe meer middelen men te besteden heeft, hoe meer men deze zal besteden aan goederen uit de information set. Het ligt in het rationele belang van de consument om zich zo goed mogelijk te informeren over de wereld waarin hij leeft.

Klein beschikbaar inkomen: relatief groot deel aan staple set ~> minder geld aan dingen zoals telefoon ~> minder sociale contacten of relaties: “to be poor is to be isolated”.

Bovenkant ~> top-consumenten: hechten groot belang aan information set omdat zij het toenemende cruciale belang kennen informatie in de moderne samenleving. Ze zijn zelf vaak betrokken bij de productie van deze goederen en weten dat toegang tot deze toegang verschaft tot de relevante sectoren van de arbeidsmarkt. Ze gaan ook anders met tijd om ~> tijd is een zeer schaars goed.

Het consumeren van deze goederen neemt veel tijd in en de omlooptijd wordt alsmaar korter.

 lagere sociale klasse ~> small scale consumers ~> veel tijd, weinig geld, sociaal geïsoleerd

hogere sociale klasse ~> large scale consumers ~> weinig tijd, veel geld, goed geïntegreerd uitgebreid netwerk

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen