Sterk gegrond in de existentiële filosofie, focust deze beweging op het individu tijdens de zoektocht naar identiteit, waarde en authenticiteit. De 19° Eeuwse geschriften van figuren als Kierkegaard, Nietzsche en Dilthey vormden de achtergrond voor de visie dat de mens alleen en ontmenselijkt is.
De 20° Eeuwse werken van Sartre, Camus en Jaspers boden verdere uitdrukking aan de basistoestand van angst en absurditeit in het menselijke bestaan.
De methodologische geschriften van Husserl en Heidegger droegen bij aan de ontwikkeling van de fenomenologie als middel om het holistische karakter van de menselijke ervaring te onderzoeken.
De gecombineerde existentieel-fenomenologische psychologie was een toepassing van een nieuwe richting in klinische omgevingen, vertegenwoordigt in Europa door psychologen als Merleau-Ponty en Binswager.
In Amerika, gingen de humanistische visies van Allport, Bühler, Maslow, May en Rogers akkoord met verschillende punten van zowel de Europese beweging als met de kern van de existentieel-fenomenologische psychologie zoals opgericht aan de Dusquene universiteit.
De derde kracht beweging is grotendeels een gefragmenteerde richting binnen hedendaagse psychologie. Hoewel dat het geen begrijpbaar alternatief voor de behavioristische formuleringen voorstelde, heeft de derde kracht beweging toch veel invloed gehad op klinische toepassingen, vooral bij therapeutische verwezenlijkingen.