Midden 20e eeuw- theorieën
- Gepubliceerd in Psychologie
Vanaf dan ontplooide de menselijke ontwikkeling zich tot een legitieme discipline. Het won aan belangstelling waardoor er een resem theorieën ontstonden die later veel volgelingen kregen.
Vanaf dan ontplooide de menselijke ontwikkeling zich tot een legitieme discipline. Het won aan belangstelling waardoor er een resem theorieën ontstonden die later veel volgelingen kregen.
Binet:
De evolutietheorie:
- Natuurlijke selectie
- Overleven van de sterkste (survival of the fittest)
Gebeurtenissen die onregelmatig voorkomen. Ze komen bij één of slechts enkele personen voor en volgen geen voorspellende tijdtabel.
Bv. Je leert iemand toevallig kennen die je ziet zitten en dat brengt kleur in je leven.
Iets wordt ervaren door mensen die geboren zijn rond hetzelfde tijdstip (cohort = mensen die geboren zijn rond dezelfde tijd en zo gelijken op elkaar op vlak van dingen die hen scheidt van mensen die geboren zijn in andere tijden) (normatief).
Bv. de ontwikkeling verloopt moeizaam omdat de economie niet zo goed draait of omdat er oorlog aan de gang is.
Gebeurtenissen zijn sterk gebonden aan leeftijd en daardoor voorspelbaar (normatief). Niet enkel lichamelijk maar ook bv. vanaf 6 jaar naar 1e leerjaar gaan, op 18 rijbewijs halen en gaan studeren in het hoger onderwijs.
Invloeden op ontwikkeling:
Niet-normatief
Dit wil zeggen dat men benadrukt dat ontwikkeling kneedbaar en veranderbaar is.
Bv. iemand kiest ervoor om te studeren i.p.v. jong te trouwen. Wanneer nieuwe mogelijkheden zich aanbieden kan deze persoon gemakkelijk ineens wel trouwen en kinderen krijgen in haar dertiger jaren.
Geleidelijk aan wordt ontwikkeling wel minder plastisch als zowel de capaciteit en de kansen voor verandering verminderen.
Het is ook belangrijk te weten dat plasticiteit verschilt tussen individuen. (sommige kinderen en volwassenen ervaren meer verschillende levensomstandigheden)
1) De uitdagingen en aanpassingen van ontwikkeling zijn multidimensioneel, d.w.z. dat ze beïnvloedt worden door een ingewikkeld mix van biologische, psychologische en sociale factoren.
Hoe ouder je wordt hoe meer het fysieke, cognitieve en emotionele invloed gaat hebben op elkaar en hoe meer ze in elkaar gaan verstrengelen.
Elke aftakking is een weg die je inslaat, zoals bv. muziek, sport etc.
2) Ten tweede is de levensloopontwikkeling multidirectioneel (veelvormig)
Veelvormig heeft 2 betekenissen:
Niet altijd vooruitgang in alle domeinen
Bv. Goed in talen, maar dan minder goed in wiskunde
Vooruitgang en achteruitgang binnen hetzelfde domein
Bv. Het geheugen werkt minder goed (achteruitgang), maar je wordt toch beter in Duits doordat je daar bent geweest en je veel ervaring hebt opgedaan op vlak van die taal (vooruitgang).