Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

Types van woorden

Woorden voor voorwerpen leren ze snel, ook werkwoorden en adjectieven.

Adjectieven die aan elkaar gerelateerd zijn op vlak van betekenis, komen de algemene onderscheiden eerst voor en dan pas de specifieke
Dus eerst klein – groot, dan lang – kort, vervolgens hoog – laag en tenslotte breed – smal

Als vervanging van woorden die ze nog niet kennen, verzinnen ze nieuwe woorden en maken ze gebruik van woorden die ze al kennen.
Bv. plant-man voor een tuinman en een krijter voor iemand die met krijt speelt.

Kleuters breiden hun taalbetekenis verder uit door metaforen. Deze zijn wel concrete, zintuiglijke vergelijkingen
Bv. Wolken zijn kussens
Eens hun woordenschat is uitgebreid, maken ze ook gebruik van niet zintuiglijke metaforen zoals vrienden zijn zoals magneten.

Lees meer...

Woordenschat

2 jaar: 200 woorden  6 jaar: 10 000 woorden (= kind leert 5 woorden per dag)

Hoe komt het dat kinderen zo snel woorden leren?

Door fast-mapping = woord verbinden met onderliggend concept (=’mapping’) na zeer korte kennismaking met het woord (=’fast’)
-> Is dus snelle manier om woordenschat uit te breiden na woord 1 of 2 keer gehoord te hebben

Lees meer...

Verantwoord gebruik van de computer

  • Vanaf 3 jaar
  • Via een tekstverwerker leren kinderen ook schrijven
    • Het laat kinderen toe om te experimenteren met letters en woorden zonder dat ze moeten knoeien met het schrijven zelf en ze kunnen makkelijk hun tekst bijwerken en hun spelling controleren.
    •  wanneer kinderen zich minder zorgen maken over fouten, zijn hun geschreven werken langer en van betere kwaliteit
  • Door spelletjes oefenen ze basisvaardigheden in
    • Bv. letter – klank correspondenties, tellen, ...
  • (vereenvoudigde) computertaal die kinderen kunnen gebruiken om ontwerpen te maken introduceert hen tot programmeringvaardigheden
  • Samenwerken
    • Met volwassenen

Zo promoten computerprogramma’s een verbetering in probleemoplossen en metacognitie

  • Met andere kinderen

Ze zijn bereid om anderen te helpen

Willen een ‘face-to-face’ uitdaging aangaan

- Kinderen gebruiken de computer vaak als entertainment

Lees meer...

Televisie

Kinderen kijken veel tv (bv. 2 – 6 jaar: 1u tot 1,5u/dag)

Sesamstraat:

  • Aanleren basisvormen lezen / schrijven in getalconcept
  • Bijbrengen algemene kennis
  • Hoe meer kinderen hier naar kijken, hoe hoger ze scoren op toetsen / observaties die leerdoelen meten

Evolutie van Sesamstraat:

  • Eerst: snel tempo (zoals reclame)
  • Later: rustiger tempo met een duidelijk verhaallijn
    • Dit leidt tot een meer uitgewerkt ‘make-believe play’ dan wanneer ze kijken naar programma’s die snelle, niet samenhangende delen van informatie geven.

Tv blijft het dominante media bij de jeugd.

Kinderen met een lage SES zijn frequentere kijkers, misschien omdat ze weinig alternatieve vormen van entertainment ter beschikking hebben. Het is ook zo dat als ouders veel tv kijken, de kinderen dit ook doen.

Sommige studies: hoe meer tv kijken, hoe minder activiteiten die schoolse vaardigheden bevorderen, zoals lezen bv.

Terwijl educationele programma’s heilzaam kunnen zijn, kan het kijken naar entertainment televisie, vooral wanneer ze veel kijken, kinderen afleiden van schoolsucces en sociale ervaringen.

Lees meer...

Kinderopvang

Vele Noord-Amerikaanse kinderopvang zijn niet goed van kwaliteit. Kleuters die blootgesteld werden aan gesubstandaardiseerde kinderopvang, ongeacht de SES, scoren lager op cognitieve en sociale vaardigheden.

Wanneer kleuters vaak veranderen van opvang:

  • Welbevinden neemt af
  • Gedragsproblemen nemen sterk toe (moeilijk temperament)

Bij kleuters:

  • Opvang in centrum: meer cognitieve vooruitgang
  • Hogere kwaliteit (thuis of in centrum): bescheiden vooruitgang in cognitieve, emotionele en sociale ontwikkeling.

Effecten merkbaar tot in de eerste jaren van de lagere school.

Lees meer...

Interventie bij kleuters

In USA leerproblemen best vroeg aanpakken, nog vóór begin formeel onderwijs.

Bekendste programma is Head Start (Engels: “voorsprong”)
= 2 jaar lang kleuterschool, voeding en gezondheidszorg. De ouders worden er ook bij betrokken.

(opmerking: Canada heeft een analoog programma voor indianen, eskimo’s en mestiezen, nl. Aboriginal Head Start)

Resultaten tonen dat kinderen die meededen aan deze programma’s beter scoorden op IQ en schoolprestatie dan de controlegroep gedurende de eerste 2 tot 3 jaar van de lagere school. Na die tijd dalen de verschillen. (Maar toch vaak langdurige effecten; tot in de adolescentie)

Een ander voorbeeld: High/Scope Perry Preschool Project, Resultaten:

  • In adolescentie vaker werk en minder delinquent
  • 27 jaar: vaker opleiding afgemaakt, hoger loon
  • 40 jaar: voorsprong behouden op alle domeinen.

Niet aan universiteit (= ‘echte’ Head Start of andere ‘community based’ programma’s)

Verklaring voor de afname van het effect na 2 – 3 jaar: kinderen gaan naar een lagere school met een zwakke kwaliteit.

Toch zijn de voordelen nog steeds indrukwekkend. Dit kan mede te maken hebben doordat de ouders betrokken werden in Head Start, waardoor de omgeving stimulerend is.

Lees meer...

Types van kleuterscholen

  • Kind – gerichte (‘child-centered’)
    • Brede waaier van activiteiten waaruit kinderen kiezen
    • Veel leren tijdens het spel
  • Schoolse (‘academic’)
    • Strak gestructureerd
    • Aanleren van schoolse vaardigheden (bv. letters, getallen, kleuren, vormen, ...) op basis van herhaling en dril

Er is een toegenomen druk om de nadruk te gaan leggen op formeel schools leren
 Nadelige gevolgen:

  • Motivatie neemt af
  • Meer stressgedragingen (bv. wiebelen, schommelen)
  • Slechtere studiegewoonten + zwakkere schoolprestaties (meer bij lage SES kinderen)
Lees meer...

Kwaliteit van de kinderopvang of kleuterschool

Kleuterschool = geplande, opvoedende ervaringen bedoeld om ontwikkeling van 2 tot 5 jarigen te bevorderen
Kinderopvang = reeks voorzieningen om toezicht te houden op kinderen van werkende ouders (bv. thuis of kinderdagverblijf)

Met de leeftijd is er de trend van de overgang van opvang “thuis” naar opvang in “centrum”. Maar hoe dan ook ervaren vele kinderen verschillende types van opvang en wisselen ze regelmatig.

De grens tussen kleuterschool en kinderopvang is niet altijd duidelijk.

(opmerking: schooldag in USA is maar een halve dag!)

Lees meer...

Thuisomgeving

Home Observation for Measurement of the Environment (HOME)

Kleuters die intellectueel goed presteren zijn degene :

  • Die een thuis hebben met veel speelgoed en (kinder)boeken.
  • Met warme ouders die intellectueel stimulerend zijn en die uitstapjes organiseren naar interessante plaatsen waar veel de zien en te doen is. Ze stellen redelijke eisen voor sociaal aangepast gedrag, en lossen conflicten op met redelijkheid

 Deze kenmerken vind men minder vaak bij arme gezinnen.

Als lage SES ouders toch hoge HOME-scores halen, dan doen hun kinderen het beter op IQ tests.

Besluit: thuisomgeving speelt grote rol in zwakkere intellectuele prestaties van lage SES kinderen!

Lees meer...

Individuele verschillen in de mentale ontwikkeling

Verschillende vaardigheden kunnen onderzocht worden:

  • Verbaal bv. woordenschat
  • Niet-verbaal bv. ruimtelijk inzicht

Kinderen van lagere SES en etnische minderheidsgroepen doen het minder goed op IQ tests: vandaar vragen over culturele benadeling (‘cultural bias’)

Vanaf 5 tot 6 jaar zijn de scores op intelligentietests goede voorspellers van latere intelligentie en latere schoolprestaties.

Factoren die bijdragen tot individuele verschillen:

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen