Cultuur
- Gepubliceerd in Psychologie
Ze hebben geweld gezien als manier om problemen op te lossen
In USA en Canada zijn lichaamsstraffen op school toegelaten
In alle andere geïndustrialiseerde landen zijn lichaamsstraffen bij wet verboden
Ze hebben geweld gezien als manier om problemen op te lossen
In USA en Canada zijn lichaamsstraffen op school toegelaten
In alle andere geïndustrialiseerde landen zijn lichaamsstraffen bij wet verboden
Bredere gemeenschap: ouders zijn geïsoleerd van informele en formele sociale ondersteuning
Wantrouwen en anderen vermijden
Onvoldoende sociale vaardigheden
Geen parken, kinderopvang, kleuterscholen of ontspanningscentra
Kinderen wiens karakteristiek een uitdaging vormt om op te voeden, zijn een groter risico voor mishandeling:
-> Prematuur kindjes
-> Zieke kindjes
-> Kindjes met een moeilijk temperament
-> Overactieve of onaandachtige kindjes
-> Andere ontwikkelingsproblemen
Maar of zo’n kind werkelijk mishandeld wordt hangt af van de karakteristieken van de ouders.
Ouders die mishandelen kunnen confrontaties met het kind minder goed aan en hebben een negatief vooroordeel, zoals “het kind is koppig of stout”.
Eenmaal kindermishandeling in gang is gezet, houdt het zichzelf in stand en wordt het erger en wordt communicatie uitsluitend negatief.
Ouders die mishandelen reageren op stressvolle situaties met emotionele opwinding.
Veel voorkomend:
ð Ze reageren hun frustraties af op het kind
Vroeger: psychische stoornis ouder
Nu: ecologische theorie (Bronfenbrenner)
Er zijn verschillende vormen van kindermishandeling:
Patronen:
Etnische groepen hebben verschillende ideeën en praktijken over opvoeding van de kinderen.
Conclusies: opvoedingsstijlen kunnen alleen begrepen worden in bredere ecologische context.
Het is niet enkel zo dat een goede opvoeding leidt tot brave kinderen, ook zijn brave kinderen makkelijk op te voeden.
Longitudinaal onderzoek toont aan dat democratisch opvoeden negatief gedrag vermindert en dat controlerend optreden problemen doet toenemen. Ook is de relatie tussen parenting en de eigenschappen van kinderen wordt steeds meer bidirectioneel.
Verklaring van de werking:
3 opvoedingsdimensies: WARMTE, CONTROLE en AUTONOMIE TOEKENNEN
Democratische stijl
Controle: hoog, maar past zich aan
Autonomie: aangepast niveau
Autoritaire stijl
Controle: hoog
Autonomie: laag
Kinderen die hieraan blootgesteld zijn, zijn vaak angstig, teruggetrokken, uitdagend en agressief
Toegeeflijke stijl
Controle: laag
Autonomie: niet aangepast aan de leeftijd, ze kunnen en mogen altijd alles
(ze doen dit uit overtuiging of bij gebrek aan vertrouwen van het eigen kunnen)
Niet-betrokken stijl
Controle: laag
Autonomie: onverschillig, de ouders zijn er niet mee bezig
(ze doen dit doordat ze depressief zijn of te veel stress hebben, waardoor geen aandacht voor de kinderen)
2 dimensies: WARMTE en CONTROLE
Democratisch meest succesvol
Autoritair geen uitleg geven bij straffen door gebrek aan warmte
Toegeeflijk
Niet-betrokken
Tot nu toe zijn er verschillende opvoedingspraktijken afzonderlijk bestudeerd (bv. sensitiviteit, model bieden)
Nu worden deze opvoedingsstijlen samengebracht in een globale visie op effectief opvoeden
Opvoedingsstijlen = combinaties van opvoedingsgedragingen die voorkomen over een breed bereik van situaties en daardoor een duurzaam opvoedingsklimaat doen ontstaan
4 opvoedingsstijlen: