Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

Schneider & Bjorklund

deze onderzoekers classificeerden kinderen van dezelfde leeftijd in experts of non-experts op vlak van voetbal. Vervolgens kregen beide groepen 2 lijsten met voetbaltermen en niet voetbaltermen die ze moesten leren.

Resultaat:
- Experts herinnerden veel meer woorden van de voetballijst dan niet experts
- Gedurende herinnering wat de lijst van items van experts beter georganiseerd
- Op vlak van de lijst met niet voetbaltermen vond men geen onderscheid tussen experts en niet experts

dit resultaat suggereert dat kinderen met een brede kennis informatie over een bepaald onderwerp
organiseren in hun area van expertise met weinig tot geen moeite.

Hiernaast speelt ook motivatie een rol:
Als men meer weet over een onderwerp dan gaat men wat men al weet actiever gebruiken om meer bij te leren over dat onderwerp

Aan het einde van de basisschool hangen kennisbestand en geheugenstrategieën nauw samen.

Lees meer...

Kennisbestand en geheugen

In eerste instantie is er de rol van reeds aanwezige kennis

Maar als men meer weet over een bepaald onderwerp, dan is nieuwe informatie meer vertrouwd en makkelijk op te slaan en ook makkelijker weer op te roepen.

Lees meer...

Organiseren

  • Het groeperen van items die bij elkaar horen
  • Een strategie die herinnering fel verbetert

Het verbeteren van geheugenstrategieën vraagt veel tijd en moeite
Hoe meer strategieën men gaat combineren, hoe beter men gaat onthouden
Kinderen experimenteren met strategieën wanneer ze geconfronteerd worden met veel cognitieve uitdagingen.

> Elaboratie

  • Verdere uitwerking
  • Een relatie, of gedeelde betekenis, tot stand brengen tussen twee of meer stukken informatie die niet tot dezelfde categorie behoren
  • Start aan het einde van de lagere schoolleeftijd
  • Bv. je moet 2 nieuwe woorden leren, nl. “vis” en “pijp”. Je maakt hiervan “een vis die een pijp rookt”
  • Dit is een heel effectieve geheugentechniek die veel moeite vraagt en plaats in het werkgeheugen
  • Komt steeds vaker voor in de adolescentie en de vroege volwassenheid

Organiseren en elaboratie combineren elementen tot betekenisvolle eenheden (‘chunks’) waardoor het werkgeheugen uitbreidt en de nieuwe informatie beter uit het geheugen kan opgeroepen worden.

Wanneer kinderen een nieuw item linken aan informatie die ze al weten, kunnen ze het gemakkelijker terugvinden door te denken aan andere items die daarmee geassocieerd zijn.

Lees meer...

Herhalen

  • (voor zichzelf) herhalen van informatie
  • Komt voor het eerst voor in de vroege ‘grade school years’
Lees meer...

Aandacht

Aandacht wordt meer:

- Selectief

  • Ze hebben enkel aandacht voor wat relevant is
  • Onderzocht door het toevoegen van niet relevante stimuli in taken

- Aanpasbaar

  • Ze passen hun aandacht aan aan de eisen van de situatie
  • Onderzocht door kinderen eerst iets te laten indelen volgens kleur en daarna volgens vorm

- Planmatig

  • Ze hanteren een meer gestructureerde aanpak van taken
  • Ze gaan systematisch zoeken naar gelijkenissen en verschillen, ze beslissen wat ze eerst en wat laatst gaan doen
  • Kinderen leren ook plannen door samen te werken met meer ervaren anderen (Vygotsky!)
Lees meer...

Informatieverwerking

Piaget focust zich vooral op een algemene cognitieve verandering

Informatieverwerking onderzoekt de verschillende aspecten van het denken.

Belangrijke verbeteringen in de informatieverwerking:

  • Toename van informatieverwerkingscapaciteit
    • Tijd die nodig is voor verwerking neemt bij vele taken af tussen 6 en 12 jaar

Door (biologische basis):

  • Myelinisatie

Vermindering aantal actieve synapsen

  • Synaps = uitloper van een zeuwcel naar een uitloper van een ander zenuwcel. Onactieve synapsen worden geleidelijk aan uitgeschakeld.
  • Werkgeheugen neemt toe

  • Toename van cognitieve inhibitie
    • Inhibitie = de mogelijkheid tot het onderdrukken van interne en externe stimuli die afleiden
    • Door: verdere ontwikkeling van frontale lob en de hersencortex (biologische basis)

Buiten de ontwikkeling van de hersenen, spelen strategieën ook een rol (zie verder)

Lees meer...

Evaluatie van het concreet operationele stadium

Piaget had gelijk dat kinderen in de lagere school veel meer systematisch en rationeel denken dan kleuters.

Maar onduidelijk of dit nu een kwestie is van:

  • Continue verbetering van logische vaardigheden (informatieverwerking)
  • Discontinue herstructureringen van het denken (Piaget)

Waarschijnlijk beide soorten van veranderingen.

Piaget voelde zoiets aan met zijn begrip van geleidelijk beheersen van logische begrippen.

Conclusie: combinatie van Piaget en informatieverwerkingstheorie biedt het meest perspectief om ontwikkeling van het denken in de lagere schoolleeftijd te begrijpen.

Lees meer...

Robbie Case

cognitieve schema’s worden meer automatisch en eisen minder aandacht, waardoor meer plaats in het werkgeheugen zodanig dat kinderen zich kunnen concentreren op het combineren van oude schema’s of het vormen van nieuwe (bv. conservatietaak)

Wanneer schema’s van een Piaget stadium automatisme geworden zijn, is er meer werkgeheugen beschikbaar om deze schema’s te integreren in een verbeterde representatie.
 Resultaat: kinderen verwerven centrale conceptuele structuren = netwerken van begrippen en relaties die
denken bevorderen in veel verschillende situaties

Case en zijn collega’s ontdekten dat:

Eerst: kinderen zich concentreren op 1 dimensie
bv. in een verhaal maar 1 verhaallijn volgen, in een tekening elk object apart tekenen waardoor mama,
papa en huis op 1 lijn en gelijke grootte.

Dan: kinderen zich richten op twee dimensies
bv. 2 verhaallijnen en tekeningen die zowel de kenmerken als de relatie tussen objecten onderling weergeven

Tenslotte: kinderen meerdere dimensies integreren
bv. hun tekeningen houden rekening met verschillende punten van referentie, zoals ver,dichtbij, ze
brengen dus perspectief aan.

Dus de theorie van Case geeft een verklaring voor het geleidelijk verwerven van logische begrippen:

  • Conservatietaken stellen verschillende vereisten inzake informatieverwerking; dus meer of minder werkgeheugen
  • Ervaringen van kinderen verschillen sterk (bv. sommigen tekenen meer, andere vertellen meer verhalen)

Als kinderen de centrale conceptuele structuren van hun eigen leeftijd niet hebben, dan kunnen die aangeleerd worden (training)
Transfer naar schoolse taken, vandaar toepassingen in onderwijssettings.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen