Om te lezen zijn er veel vaardigheden nodig. Het is zo veeleisend dat deze vaardigheden automatisme zouden moeten zijn. Wanneer dit niet het geval is en er enkele onderontwikkelt zijn, zullen ze strijden voor plaats in ons beperkt werkgeheugen. Hierdoor zullen prestaties in lezen dalen.
Fonologisch bewustzijn
= het vermogen om na te denken over en om te gaan met de klankstructuur van de gesproken taal, zoals dat blijkt uit gevoeligheid voor veranderingen in klanken in woorden en voor niet-correcte uitspraak.
> Het voorspelt lees- en spellingsprestaties
> Helpt kinderen om onderdelen in gesproken taal af te zonderen en met elkaar te verbinden, waardoor ze beter lezen
Ook andere vaardigheden zorgen ervoor dat ze beter kunnen lezen:
- Snelheid van informatieverwerking
- Visueel scannen en onderscheidingsvermogen
è Als men al deze vaardigheden efficiënt uitvoert, verlicht dit het werkgeheugen waardoor moeilijkere activiteiten, zoals het begrijpen van de betekenis van de tekst , mogelijk wordt.
Hoe kan men het lezen het best aanleren? -> 2 benaderingen:
- Globale benadering
- Lezen aangeleerd zoals natuurlijke taalverwerving. Kinderen moeten blootgesteld worden aan een tekst in zijn volledige vorm (brieven, verhalen, gedichten,...) zodat ze de communicatieve functie van geschreven taal leren appreciëren.
- Zo lang het lezen volledig blijft en betekenisvol is, zullen kinderen gemotiveerd zijn om de specifieke vaardigheden die ze nodig hebben te ontdekken.
- Fonetische benadering
- Lezen aangeleerd door aanbieding van vereenvoudigde leesmaterialen.
- Eerst: aandacht voor fonetiek (= basisregels voor omzetten van geschreven symbolen in klanken)
- Daarna: complexere leesmaterialen
- Een combinatie van beide helpt kinderen het meest bij het leren lezen
- Waarom?
- Kinderen de relatie aanleren tussen letters en geluiden stelt het kind in staat om woorden die ze nog nooit eerder gezien hebben te ontcijferen
- Maar wanneer het oefenen van basisvaardigheden te veel benadrukt is, kunnen kinderen het doel van het lezen uit het oog verliezen, nl het begrijpen.