Bedreiging door negatieve stereotypen = de vrees om beoordeeld te worden op basis van een negatief stereotype. Dit kan leiden tot angst en zo tot minder goede prestaties.
Onderzoek: onderzoeker gaven Afro-Amerikanen, “Hispanic”-Amerikaanse en blanke kinderen van 6 – 7 jaar oud verbale taken. Aan sommige kinderen werd gezegd dat het om een test ging over hoe goed kinderen zijn met schoolproblemen , aan andere werd gezegd dat dit geen test was.
Resultaat:
- Bij kinderen die zich bewust waren van etnische stereotypes (“zwarte mensen zijn niet slim”) , Afrika-Amerikaanse en “Hispanic”-Amerikaanse kinderen scoorden veel slechter in de “test” conditie dan in de “geen test” conditie
- Blanke kinderen scoorden even goed in beide condities
Op de lagere schoolleeftijd worden kinderen zich steeds beter bewust van etnische stereotypes.
In het lager secundair onderwijs gaan veel lage SES minderheidskinderen beginnen te zeggen dat het goed doen op school niet belangrijk is voor hen.
Dit ondermijnen van motivatie kan gevolgen hebben op lange termijn.
Onderzoek toont aan dat zelfdiscipline (moeite doen en uitstellen van bevrediging) even goed, en soms zelfs beter schoolprestaties voorspelt dan IQ.