Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

Verschillende mogelijkheden om culturen te vergelijken

  • AB : Men gaat op zoek naar het gelijke: men beperkt zich tot die elementen die gemeenschappelijk zijn.

Probleem: de essentie van de levensbeschouwing valt hier vaak buiten.

  • A + AB : Men stelt de ene (eigen) cultuur voorop als criterium en interpreteert de andere cultuur in functie hiervan.

Probleem: eurocentrisme, het opdringen van de eigen wereldbeschouwelijke norm aan culturele minderheden. Er ontstaat egalisering (doordat de minderheden opgeslorpt worden)  een verlies aan culturele rijkdom en differentiatie

  • A + B : systemen behandelen zodat ze vergelijkbaar worden.

Probleem: dit vraagt om reductie van de complexiteit van een cultuur en een interpretatiekader dat zowel ruimte biedt voor het gelijke als voor de verschillen tussen de wereldbeelden

Lees meer...

Wat is Comparatieve filosofie?

Comp. Φ: wanneer vormen van westerse wijsbegeerte en vormen van niet-westerse wijsbegeerte met elkaar vergeleken worden.

Prof. Em. Ulrich Libbrecht  culturen worden niet in conflictmodellen tegenover elkaar geplaatst, maar men streeft naar een integratie van uiteenlopende ideeën.

  • Comparatieve φ: filosofie van andere culturen als studieobject, richt zich hoofdzakelijk op geschreven of gesystematiseerde bronnen.
  • Interculturele φ: actieve dialoog tussen filosofieën van verschillende culturen.

Wat kan tot de filosofie gerekend worden? Φ: een wereldbeeld dat oriëntatie in het leven biedt.

Westerse filosofie

Oosterse filosofie

theoretisch, academisch

levenskunst' staat centraal

afstandelijkheid, niet-betrokken zijn

Tao: een weg die men aflegt en die geworteld is in het werkelijke leven

theoria (toeschouwer)

Wijze: deelnemer

objectiviteit

subjectiviteit, ervaring

Historische achtergrond

  • De beperkte interactie tussen levensbeschouwingen was lange tijd in handen van veroveraars, handelaars, missionarissen en kolonialisten.
  • Probleem van onvertaalbaarheid  eurocentristische en vertekende interpretatie van het oosterse denken.
  • Eerste filosofen die zich over Oosterse φ uitspraken: Kant,Herder, Hegel e Schopenhauer.

Vooral Hegel voorstander van eurocentrisme(˜ kolonialisme): de eigen Europese cultuur was superieur en leverde de norm en de maatstaf waarmee andere culturen beoordeeld werden. (Hun religie geldt als ‘primitief’, omdat ze niet steunt op één hoogste principe of wezen (God) waarvan alles afhankelijk en waardoor alles verklaarbaar is.)

Hindernissen voor de Comparatieve filosofie

  • Incommensurabiliteit: culturen kunnen zo sterk van elkaar verschillen dat ze onvergelijkbaar worden  Eurocentristische ingesteldheid van de filosofische wereld
  • Libbrecht: elke vergelijking vraagt dat we enkele kenmerken selecteren en deze als criterium gebruiken. Men moet niet trachten culturen in hun totaliteit proberen te vergelijken.

De kritische rationaliteit van Popper: men tracht zich onophoudelijk af te vragen of de andere misschien gelijk kan hebben en ik ongelijk.

Lees meer...

De geest die beseft dat de geest ongeboren is

De geest vindt een manier om alles te laten bestaan zoals het is, als leegte: de spanning tussen bestaan als een specifieke bestaande (golf), en toch deel uitmaken van alles wat bestaat (oceaan). De leegte kan niet positief omschreven worden, want dan zou het in een talig concept gevangen zitten.

Lees meer...

Het ‘alleen-geest’ principe

De psychologie van het onderbewustzijn (= ‘opslagplaats-bewustzijn’: alle karmische kiemen liggen hierin opgeslagen; alles wat ooit tot realisatie zal komen ligt hier reeds besloten  ‘alleen-geest’ principe) en mystieke contemplatie. Enkel toegang via doorgedreven meditatie  individuoverschrijdende mystieke ervaring.

Lees meer...

De geest die de kiem van de karmische kringloop heeft uitgetrokken

de eenzame zoeker’ = ‘de pratyeka buddha’: zoekt de eenzaamheid op, en bereikt door eigen inspanning (zonder tussenkomst van een meester) een hoger niveau.

= ‘diegene die inzicht heeft verworven door de ketting van onderlinge afhankelijkheid’

 het besef keert langzaam terug van ingeschakeld te zijn in het grotere geheel van het bestaan.

De geboorte van ‘bodhisattva’: diegene die innerlijke ontwikkeling en medeleven op 1 as plaatst.

Lees meer...

De geest enkel bestaande uit de groepen en zonder zichzelf

Afbraak van het egoïstische zelf naar 5 groepen: Lichamelijkheid | zintuiglijke indrukken met emotionele reacties | concepten | wilsacties | bewustzijn (alle groepen zijn veranderlijk).

= ‘toehoorders’: iedereen die woorden van de historische Boeddha heeft gehoord en beslist heeft deze in praktijk om te zetten.

Lees meer...

De halte van de geest van het onbevreesde kind

Een spiritueel utopisch, bovenwerelds verlangen als beloning voor het vasthouden aan ethische, socialen en religieuze voorschriften (de cultivatie van de onsterfelijkheid).

Kritiek:

  • Radicale degradatie van het wereldse
  • De aandacht verschuift weg van de innerlijke ontwikkeling
  • Gevaar van enggeestig dogmatisme en nihilisme
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen