Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

Norman Geschwind en Albertr Galaburda

veronderstelden dat testosteron de groei van de linker hemisfeer verstoorde in de prenatale- en vroege postnatale fase. Dit doet dan de kans op linkshandigheid en taaldominantie in de rechter hersenhelft toenemen. Ook kunnen er storingen optreden in de ontwikkeling van het immuniteitsysteem en andere effecten (zie blz. 384) In dit model hangt linkshandigheid samen met andere bijzonderheden, variërend van dyslexie totwiskundeknobbel en van allergieën tot immunstoornissen.

Toeschrijving aan testosteron zou ook verklaren waarom deze verschijnselen meer bij mannen dan bij vrouwen voorkomen.

Voor deze theorie pleit, dat het een aantal verschijnselen met elkaar in verband brengt en een mechanisme aangeeft dat hen verbindt. Tegen de hypothese pleit de vaagheid en de moeilijkheid om het te testen. Verder veronderstelt de theorie een aanzienlijk verschil tussen mannen en vrouwen in handvoorkeur, hersenlateralisatie enz. terwijl dit in werkelijkheid niet zo is.

Een aantal andere onderzoekers wees er op dat, hoewel de verschillen klein zijn het corpus callosum bij linkshandigen groter is dan bij rechthandigen en bij mannen wat groter dan bij vrouwen. Taalgebieden in de linker hemisfeer zijn bij beide sexes even groot, maar omdat de totale hersenen bij vrouwen wat kleiner zijn het corpus callosum relatief groter. Binnen de taalgebieden hebben vrouwen een grotere dichtheid van neuronen per volume-eenheid dan mannen. Kortom; sexe, handvoorkeur, hersenstructuur en andere variabelen hebben verband met elkaar, maar de links zijn gecompliceerd en zwak. Er moet nog veel onderzoek verricht worden.

Lees meer...

Jaartallenlijst Eigentijdse Geschiedenis

augustus 1914 Begin WO I
april 1915 Verdrag van Londen, Italië schaart zich bij de Entente.
februari-december 1916 Slag bij Verdun
juli-november 1916 Slag bij de Somme
maart 1917 eerste Russische Revolutie, val van de tsaar
april 1917 VS mengt zich in WO I
november 1917 tweede Russische Revolutie, Bolsjewieken aan de macht
maart 1918 Verdrag van Brest-Litovsk
maart-juli 1918 laatste offensief in Westen door Duitsland
juni 1918 eerste uitbraak Spaanse Griep
november 1918 het vechten komt ten einde
januari 1919 vredesconferentie in Parijs
maart 1919 begin fascisten beweging in Italië
juni 1919 Verdrag van Versailles
november 1920 Russische burgeroorlog ten einde
maart 1921 Nieuwe Economische Politiek
oktober 1922 Mussolini premier in Italië
november 1923 inflatiepiek in Duitsland
januari 1924 eerste Labour-beweging in GB
dood Lenin
oktober 1925 Verdrag van Locarno
april 1929 eerste Sovjet Vijf-Jaren-Plan
oktober 1929 beurscrash in VS → Grote Depressie
januari 1933 Hitler bondskanselier in Duitsland
maart 1935 Hitler kondigt herbewapening aan
maart 1936 Duitsland remilitariseert het Rijngebied
juli 1936 Spaanse Burgeroorlog begint
maart 1938 Anschluss: Oostenrijk met Duitsland verenigd
september 1938 Appeasement: Sudetenland naar Duitsland
november 1938 Kristall Nacht
mei 1939 fascist-Italië verbonden met nazi-Duitsland via Stalen
Pact
23 augustus 1939 Nazi-Sovjet-Pact
1 september 1939 Duitsland valt Polen binnen
3 september 1939 GB en Frankrijk verklaren Duitsland de oorlog,
begin WO II
22 juni 1941 Duitsland valt Sovjet-Unie aan
7 december 1941 Japanse aanval op Pearl Harbor
augustus 1942-februari 1943 Slag bij Stalingrad
april-mei 1943 Warschau-getto-opstand
6 juni 1944 D-Day
februari 1945 conferentie van Jalta
7-8 mei 1945 Duitsland geeft zich over
juni 1945 oprichting Verenigde Naties
juli-augustus 1945 conferentie van Potsdam
6 augustus 1945 1e atoombom op Hiroshima, Japan
9 augustus 1945 2e atoombom op Nagasaki, Japan
15 augustus 1945 Japan geeft zich over
1947 Marshallplan
maart 1947 Trumandoctrine
april 1949 oprichting NAVO
september 1949 Bondsrepubliek Duitsland (BRD)
oktober 1949 Duitse Democratische Republiek (DDR)
1953 dood Stalin
Stuvia.com - De Marktplaats voor het Kopen en Verkopen van je Studiemateriaal
Jaartallenlijst Eigentijdse Geschiedenis
1955 BRD sluis zich aan bij NAVO
Warschaupact
1956 Hongaarse Opstand neergeslagen
1961 Berlijnse Muur opgericht
1962 Cubaanse rakettencrisis
1968 de 'Meidagen' in Frankrijk (opstand)
Praagse Lente
1973 eerste OPEC oliecrisis
1978 verkiezing paus Johannes Paulus II
1979 Margaret Thatcher premier in GB
1980 Solidariteit in Polen
1985 Gorbatsjov aan de macht in Sovjet-Unie
1986 Tsjernobyl ramp
1989 val communisme in Oost-Europa
1990 val communisme in Sovjet-Unie, einde Sovjet-Unie
Duitsland weer eenheid
1991 begin gevechten in Joegoslavië
1996 vrede in Bosnië
1997 Tony Blair premier in GB
1999 Euro wordt munteenheid in EU
2000 Poetin president in Rusland
2001 Milosevic berecht voor misdaden in Den Haag
11 september 2001 aanslagen op Twin Towers, VS
2003 regime Saddam Hoessein omvergeworpen in Irak door
VS en GB
2004 EU krijgt 10 lidstaten erbij
aanslagen in Madrid
2005 aanslagen in Londen
Angela Merkel bondskanselier in Duitsland

Lees meer...

functionele veranderingen

verbeteringen op het gebied van rekenkundig, ruimtelijk en wetenschappelijk redeneren. De meest belangrijke functionele veranderingen zijn de continuerende toename van de verwerkingssnelheid en de verdere ontwikkeling van het uitvoerend functioneren. Adolescenten ontwikkelen een beter begrip van abstracte begrippen. Daarnaast worden zij vaardiger in het innemen van een sociaal perspectief, de vaardigheid om de visie en niveau van cognitief functioneren van een ander te begrijpen en zich daarop aan te passen.

Lees meer...

structurele verandering

omvat veranderingen in de informatieverwerkingscapaciteit en een grotere hoeveelheid kennis in het lange termijngeheugen. Declaratieve kennis omvat alle feiten die een persoon weet. Procedurele kennis omvat de kennis die nodig is om te weten hoe een bepaalde handeling uitgevoerd dient te worden en conceptuele kennis is het begrijpen van het waarom van dingen. Dit zijn alle drie onderdelen van het lange termijngeheugen.

Lees meer...

Cognitieve ontwikkeling.

volgens Piaget bereiken adolescenten de formeel operationele fase, welke wordt gekenmerkt door het vermogen logisch te redeneren en hypothesen te formuleren, het abstracte denken. Het begin van deze fase ligt rond elf jaar. Het bereiken van deze fase is een verklaring voor het feit dat adolescenten vaak alles ter discussie stellen. Volgens Piaget wordt deze verandering van denken veroorzaakt door de rijping van het brein en een toename van kansen in de omgeving. Cultuur en opleiding lijken eveneens een rol te spelen: aan formeel redeneren wordt niet in elke cultuur evenveel waarde gehecht. Critici zijn van mening dat Piaget dit keer het cognitieve vermogen van adolescenten overschat. Piaget besteedde weinig aandacht aan individuele verschillen, variaties in de prestatie van een kind over verschillende taken of aan sociale dan wel culturele invloeden.

Lees meer...

Sterfte.

de belangrijkste doodsoorzaak onder adolescenten zijn ongelukken met motorische voertuigen. De kans op een ongeluk is groter wanneer er meerdere adolescenten in een auto zitten. De derde doodsoorzaak in de VS is suïcide. In de helft van deze gevallen is zelfmoord gepleegd met behulp van een vuurwapen. Meisjes hebben over het algemeen meer zelfmoordgedachten en ondernemen vaker een poging dan jongens. Echter, jongens slagen vaker in hun zelfmoordpoging.

Lees meer...

Depressie.

depressie bij jongeren uit zich meestal niet in de kenmerkende somberheid. Symptomen zijn eerder geïrriteerdheid, verveling of een onvermogen om plezier te ervaren. Het is een serieus probleem vanwege de kans op suïcide. Vrouwelijke adolescenten zijn kwetsbaarder voor depressie dan mannelijke adolescenten. Risicofactoren zijn verder een erfelijke belastbaarheid, angst, stressvolle levensgebeurtenissen, angst voor sociaal contact, chronische ziekten, ouder-kind conflicten en mishandeling dan wel verwaarlozing. De meest effectieve behandeling bij depressieve pubers is een combinatie van fluoxetine en cognitieve gedragstherapie.

Lees meer...

Middelengebruik.

middelenmisbruik is schadelijk gebruik van alcohol of drugs. Misbruik kan leiden tot verslaving. Dit kan zowel fysiologisch als psychologisch zijn en duurt meestal ook tijdens de volwassenheid voort.

Het is vooral gevaarlijk tijdens de pubertijd, omdat het dan hersengebieden stimuleert die nog aan het ontwikkelen zijn. Binge drinkers, mensen die vijf of meer drankjes drinken tijdens een gelegenheid. Zij blijken slechtere schoolprestaties te leveren en deel te nemen aan ander risicovol gedrag. Pubers die rond hun elfde al beginnen te roken hebben twee keer zoveel kans dat zij deel zullen nemen aan risicovol gedrag. Dit is ook het geval bij vroeg gebruik van alcohol en marihuana.

Lees meer...

Lichamelijke en geestelijke gezondheid.

lichamelijke activiteit is goed voor de ontwikkeling van de botten en spieren en verminderd stress en angst. Ook vermindert het de kans dat pubers zullen deelnemen aan risicovol gedrag. Veel adolescenten slapen te weinig, en zijn hierdoor vermoeid gedurende de dag. een oorzaak van verandering van het slaappatroon (later op bed, later eruit) is fysiologisch van aard. Adolescenten ondergaan een verandering in het circulaire timing systeem. Het tijdstip waarop het hormoon melatonine wordt uitgescheiden, is een teken voor het brein dat het tijd is om te gaan slapen. Dit tijdstip verschuift naar een later moment in de puberteit.

Overgewicht wordt een steeds groter probleem onder adolescenten (vooral in Amerika). Gebrek aan lichaamsbeweging blijkt de belangrijkste risicofactor. Een ander punt is de opkomst van eetstoornissen. Zorgen over het lichaamsbeeld ontstaan vaak in de middenkindertijd en kunnen leiden tot obsessieve pogingen om het gewicht onder controle te houden. Overdreven zorgen over gewichtcontrole en lichaamsbeeld kunnen leiden tot anorexia nervosa (uithongeren) of boulimia (veel eten, dan overgeven). Bij beide stoornissen gaat het om een abnormaal patroon van voedselinname. Binge eating stoornis, lijkt op boulimia. Hierbij vindt het vele eten wel plaats maar het compenserende gedrag niet.

Lees meer...

Ontwikkeling van de hersenen.

Tijdens de adolescentie vinden er dramatische veranderingen plaats in de hersenen, waar het gaat om emoties, beoordeling, gedragsorganisatie en zelfcontrole. Dit is een verklaring voor de emotionele uitbarstingen en het risicovolle en gevaarlijke gedrag van pubers. Verder verwerken pubers informatie over emoties anders dan volwassenen doen: pubers gebruiken de amygdala, die betrokken is bij emotionele en instinctieve reacties, terwijl volwassenen de frontale kwabben gebruiken en zo tot weloverwogen beslissingen komen. De groei en het terugsnoeien van de grijze stof zijn belangrijke processen die bijdragen aan de veranderingen. De toename van de productie van grijze stof, zoals neuronen, axonen en dendrieten, begint vlak voor de puberteit en is waarschijnlijk gerelateerd aan de productie van sekshormonen. De groeispurt in de hersenen vindt voornamelijk plaats in de frontale kwab. Van hieruit worden processen als planning, redeneren, beoordeling, emotionele regulatie en impulscontrole aangestuurd.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen