Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

Wat is een competentie?

  • Kennis: Info, feiten en ideeën die een individu heeft in specifieke kennisgebieden.
  • Vaardigheden: De bekwaamheid om kennis te gebruiken.
  • Attitudes: Opgebouwd uit: motivatie, karaktertrekken en zelfbeeld.
  • Niet enkel resultaat bereiken maar ook de manier waarop.
Lees meer...

Kerncompetenties vs Individuele competenties

  • Het begrip ‘Core Competence’:
    • Definitie: Een unieke combinatie / integratie van kennis, vaardigheden, structuren, technologieën en processen waarmee een bedrijf een concurrentieel voordeel kan opbouwen en behouden.
    • Voorwaarden:
    • afgeleid van de doelstellingen van het bedrijf
    • dient potentiële toegang te verlenen tot brede variëteit
      van markten
    • belangrijke bijdrage betekenen voor het eindproduct
      of voor de klantvoordelen
    • moeilijk imiteerbaar voor de concurrentie
      (sterker naarmate het een product is dat een combinatie
      is van menselijke expertise en productievaardigheden)
Lees meer...

The organiszational comfortzone

  • Flooding: Idereen in het bedrijf kan alles volgen wat hij wil, er is een overvloed aan opleidingen. Nadeel: Het budget voor opleidingen levert weinig op voor het bedrijf
  • Vision: er zit een visie achter het opleidingsbeleid: welke kunnen wel en welke niet? (goed!!)
  • De-sensitization: Niemand volgt opleidingen.
  • Values: vb startende medewerker krijgt opleiding over normen/waarden van het bedrijf => belangrijk bij socialisering => introductieprogramma.
  • Experiences: ervaringsuitwisseling is zeer belangrijk in opleidingen: als iemand het bedrijf verlaat zorgen dat iemand hem kan vervangen (dezelfde kennis bezit).
  • Weaknesses: De WN bewust maken van zijn eigen zwaktes en sterktes, vb 360° feedback.
  • Discomfort, stress, denial: Men moet mensen op hun gemak stellen ivm opleidingen.
Lees meer...

VTO-beleid: Vorming, Training en Opleiding

Inleiding

Informatie en kennis:

  • Kennis:
  • Binnen het bedrijf: een nieuw product, een nieuwe procedure of een procedure verbeteren
  • Buiten het bedrijf:Extern gecreëerd en wordt binnengehaald door het bedrijf. Iemand op opleiding sturen of een database aankopen.
    • Voordurende innovatie
    • Concurrentievoordeel
Lees meer...

Van HRM naar HIS (Human Investment Strategy)

Micro implicaties

  • Hoge individuele leerbaarheid als noodzakelijke voorwaarde
  • Het creëren van een ‘lerende’ sociale architectuur die kennis ‘managed’
  • Mutuele verantwoordelijkheid en vertrouwen

Macro implicaties

  • Individuele beperkingen
  • Herdenken van het maatschappelijk organisatiemodel
Lees meer...

Excessen bij eenzijdige invulling van het HR beleid

  • Dromer: vb overheidsbedrijf: altijd de nieuwste instrumenten maar geen voeling met de noden van het bedrijf
  • Techneut: Probleem gaan aanpassen aan hun HR toolbox, volgens voorgevormde modellen poblemen oplossen.
  • Butler: vermoeiend, frustrerend: hadden ze iets vroeger gebeld geweest, dan was het probleem voorkomen.
  • Brandweerman: Reactief, vb DAF, heeft nergens impact op.
Lees meer...

Betrokkenheid van HRM bij het veranderingsgebeuren

Zelf als je de vier bovenstaande rollen vervult zal je toch nog een verschil in impact zien op de beslissingen: het hangt er vanaf wanneer je betrokken wordt bij het beslissingsproces:

  • Waardegedreven HRM: Het probleem is nog niet gedefinieerd, je kan jouw waarden mee doorduwen bij de betekenis die aan het probleem wordt gegeven
  • HRM als intelligente toolbox: Het probleem is gedefinieerd, het gaat mee een oplossing zoeken met het lijn management met hulp van HR instrumenten.
  • Uitvoerend HRM: Zo snel mogelijk een oplosiing zoeken, vb snel een interimarbeider sturen.
  • Reactief HRM: enkel nog betrokken lijnmanagement.
  • DOEL: als je te laat verwittigd wordt de pijlen proberen omdraaien om dat probleem in de toekomst te vermijden. Zo wordt je in het vervolg vroeger betrokken.
Lees meer...

Vier Rollen van HRM (Ulrich)

De vier rollen gedefinieerd:

  • De vier rollen moeten opgenomen worden in het bedrijf en de eindverantwoordleijkheid is voor HRM maar moet niet volledig door HRM uitgevoerd worden:
Lees meer...

Human Resource Competency Model (Spencer)

  • HR Mastery: Als je toegevoegde waarde wil, moet je in de 1e plaats je vak kennen (expert).
  • Business Mastery: Vaak een groot tekort: Financiële termen, sector kennen.
  • Change Mastery: Mensen meekrijgen in een verandering, er persoonlijke inspraak in geven.
  • Personal Credibility: Durven ingaan tegen de stroom en op die manier vertrouwen creëren.
Lees meer...

Reengineering Human Resources

De bedrijven proberen de grote kosten (zonder echt de toegevoegde waarde daarbij) te elimineren: de controlerende functie van HR wordt geëlimineerd

  • HR wordt vaak geoutsourced vb loonadministratie door sociaal secretariaat: Je moet de papieren niet meer in orde brengen, enkel doorgeven. Voorbeeld: Recrutering en selectie.
  • Automatisering: voorbeeld verlof aanvragen via een electronisch systeem, EHRM.
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen