Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

Operationsmanagement

 vormt het kloppend hart van een bedrijf
 loopt als een rode draad doorheen de managementprocessen van plannen, organiseren, leidinggeven en controleren
 vertegenwoordigt grootste deel van kotenbudget
 functie waarbinnen veel flexibiliteit vereist is
hoteling: hierbij wordt werkruimte toegewezen op basis van aanvraag zonder dat een vaste werkplek aan werknemers toegewezen wordt
 niet te verwarren met supplychainmanagement: een onderdeel van operationsmanagement en slaat specifiek op de afstemming van de processen bij de leverancier
Supply chain = een netwerk van organisaties die producten of diensten leveren, produceren, opslaan en verdelen
 klant staat centraal CRM is belangrijk onderdeel
CRM(customerrelationshipmanagement)= leren over de behoeften en het gedrag van de klant om zo een betere relatie met hen op te kunnen bouwen

Lees meer...

Coaching

= het daadwerkelijk helpen van een andere persoon bij het formuleren en bereiken van zijn doelstellingen
3 principes, 5 rollen

Principe 1
 vertrek steeds vanuit de coachee
 bij instructies= boodschap centraal
 bij discipline gesprekken=gemaakte afspraken centraal

Principe 2
 vliegen op de vleugels van je sterkte

Principe 3
 positieve besmetting
 goede coaches houden het positief en ze blijven zo veel mogelijk binnen de positieve driehoek
 positieve driehoek: positief naar anderen, naar zichzelf, naar uitdaging
 goede coach kan hard zijn: maar niet afbrekend, vernederend, cynisch
 positief naar uitdaging: spreken in termen van mogelijkheden, oplossingen, alternatieven
 positief naar zichzelf: stralen zelf vertrouwen uit

Rol 1: Doelverheldering
 helpt coachee nieuwe, andere, betere of meer uitdagende doelstellingen te formuleren
 vele coaches zijn confronterend

Rol 2: padverheldering
coach zal alternatieve wegen aanduiden, wegen tonen waar de coachee niet aan gedacht heeft of niet mee om durft te gaan

Rol 3: training
 coach zal coachee nodige kennis bijbrengen: kan ideeën, attitudes, vaardigheden en routines omvatten

Rol 4: momentum
 coach besteed speciale aandacht aan de blijvende motivatie

Rol5: bijsturing
 geeft veel feedback en maakt duidelijk waar coachee staat

Lees meer...

Leidinggeven in de praktijk

 gezond verstand, elementaire psychologie, veel ervaring en wijsheid
5 uitgangspunten:

  • Duidelijkheid
     medewerkers verwachten duidelijkheid van leiddingegevende
     helderheid, communicatie, ondubbelzinnigheid inzake beslissingen, duidelijkheid over verwachtingen zeer belangrijk !
  • Doelgerichtheid
     een goeie chef weet dat management een proces is van georganiseerd succes en dat management doelgericht zou moeten zijn
  • We worden graag geleid door een emotioneel intelligente chef
     leidinggevende moet negatieve gevoelens onder controle kunnen houden
    veel aanmoedigen
  • Medewerkers zijn zeer gevoelig voor rechtvaardigheid
  • Elke leidinggevende moet zijn mensen fair behandelen, duidelijk zijn in zijn communicatie, feedback geven, voldoende luisteren
Lees meer...

De ware charismatische leider

De ware leider idealiseert
 hebben idealiserende invloed
 hebben het vermogen anderen achter zit te krijgen vanwege hun eigen persoonlijkheid, eigen waarden, het idealiserende appel op het betere ik in ons
 hebben bijna geïdealiseerd beeld van de te bereiken toekomst
 hebben aantrekkelijke visie op de toekomst ( betere toekomst, spreekt veel mensen aan)
 betere toekomst spreekt volgelingen aan: zijn bereid om offers te makken en te streven naar het hoge doel
 moet geloofwaardig zijn
 bereiken geloofwaardigheid door duidelijk samenhangend geheel van overtuigingen

De ware leider inspireert
 charismatische leider geeft visie
 zorgt voor intellectuele stimulansen, zet ons aan het denken, help ons uitganspunten kritisch te vragen, maakt ons creatief, ons risico durft laten nemen
 geeft ons visie

De ware leider individualiseert
 individuele aandacht : we voelen ons door de leider aangesproken

De ware leider intensiveert
 zet aan tot nieuwe actie

Lees meer...

Leider als persoon

 beschikken over (aangeboren) trekken die hen onderscheiden van niet-leiders
 bijzondere gave om anderen gedurende een langere periode positief te beinvloeden en bewondering of te dwingen
charisma: mensen die snel een positieve aangename, al dan niet blijvende indruk kunnen maken, raken verassend snel onze ideeën , gevoelens, attitudes.

Lees meer...

De leider als positie

 medewerkers leiden en worden voortaan verondersteld deze medewerkers te inspireren of minstens te motiveren of nog wat realistischer misschien: deze medewerkers zeker niet te demotiveren
 kan verdeeld zijn over verschillende teamleden: 1 voor duidelijke afspraken, 1 voor sfeer, 1 voor de monitering van de afspraken

Lees meer...

Als teams ontsporen

groupthink = bij zeer cohesieve, erg aantrekkelijke groepen is het vaak belangrijker zich te schikken naar allerlei groepsnormen of zich te conformeren aan wat een dominante chef zegt, dan een eigen open, constructieve, maar misschien confronterende mening te geven en toe te lichten

Je lokt groepsdenken uit door toe te laten dat
 geïsoleerd van werkelijkheid beslissen
 geleid worden door een sterke charismatische persoonlijkheid waar groepsleden tegenop kijken
 zonder methode werken
 onder hoge druk moeten beslissen
trots zijn om tot het team te behoren

Dan vertonen groepen de neiging om
zwart-wit te gaan denken gevolgen voor zoekproces info
 zich moreel superieur op te stelen - slecht oppervlakkig
 gevoel van onkwetsbaarheid te ontwikkelen info bestuderen
 tegenstander zwaar te onderschatten omdat men hem stereotypeert

Lees meer...

Verschil tussen een groep en een team

Groep
=een verzameling individuen die min of meer op toevallige wijze interageert
 groepsleden communiceren onderling, kunnen elkaar beïnvloeden en soms samen reageren op basis van toevallige coördinatiemechanismen
 zonder voorafgaand welbepaald doel word afgesproken
zonder dat gedrag bewust op elkaar is afgestemd
 bevinden zich in dezelfde soort situatie maar hebben geen gemeenschappelijk doel
 elk lid kan elk ander lid beïnvloeden: geen verbale communicatie noodzakelijk
vaardigheden zijn niet complementair

Team

 kleine groep mensen
 complementaire vaardigheden
gemeenschappelijk doel
gemeenschappelijke werkwijze
 wederzijdse verantwoordelijkheid

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen