Menu

Item gefilterd op datum: januari 2014

KENNIS OM DE KENNIS

Waarde aan kennis op zich

  • Naast instrumentele en morele waarde
  • Mens = nieuwsgierig wezen
  • Ook al heeft kennis niet meteen een praktisch nut

Lees meer...

MORELE WAARDE VAN KENNIS

Betekenis 1: intellectuele integriteit

  • Kennis heeft een morele waarde (vb. taalgebruik: leugenaar ≠ waardevrij)
  • Niemand = onverschillig tov geldigheid stellingen/opvattingen die ze hebben

Betekenis 2: duty of enquiry (Clifford)

  • Kennis en (morele) verantwoordelijkheid liggen dicht bij elkaar
  • Vb. schuldig verzuim (oude boot niet laten controleren  zinken en drenkelingen)
  • Keuze voor onderzoeksonderwerp = meteen moreel geladen
    • Moreel verschil tussen

£ Onderzoek naar cosmetische middeltjes

£ Onderzoek naar oplossing voor honger in de wereld

  • CLIFFORD:moreel laakbaar dat mensen overtuigingen hebben die niet op onderzoek en evidentie berusten maar enkel nuttig voor die mens zelf
    • = basis voor onderscheid ‘believers’ – ‘non believers’ (vb. ufo, telepathie)
    • Volgens sommigen ook basis ‘gelovigen’ – ‘ongelovigen’
  • MAAR Cliffords visie ≠ onbesproken
    • WANT mensen leven niet in laboratoria
    • Soms beslissingen nemen over zaken waarover onmogelijk voldoende rationele & empirische gronden bestaan
    • Mensen kunnen niet enkel leven van evidence-based opvattingen
Lees meer...

Waarde van wetenschappelijk denken

  • Nergens anders zo onderbouwd/precies/gecontroleerd kennis over mens/omgeving
  • Mogelijkheden
    • Heel nauwkeurige voorspellingen
    • Verbetert mogelijkheden om wereld te veranderen
    • Omvattend en systematisch in manier waarop ze dingen verklaart
  • Wetenschappelijke benadering = bepalend voor hedendaagse wereldbeeld
    • Sinds Verlichting  principe van vrij onderzoek
    • DAARDOOR: allemaal = ‘vrijzinnigen’ = kinderen van de Verlichting
    • Kennis = macht/oriënteert/maakt vrij/biedt vorm van veiligheid
  • Meeste mensen vinden
    • Alles moet in principe onderzocht kunnen worden
    • Willen leven niet laten beïnvloeden door dingen die niet stroken met hun (voorlopige) beste inzichten

MORELE WAARDE

Lees meer...

Van mythen tot wetenschap

  • terug te vinden in alle culturen
  • lange tijd = belangrijkste vorm om wereld te ordenen
  • 1e aanzet ‘verwetenschappelijking’
    • 6e E vC Klein-Azië
    • Ontstaan (natuur)filosofie
    • Stelt dramatische, mythische voorstellingen in vraag
    • MYTHE: overgang chaos naar ordening (kosmos) door ingrijpen magische & goddelijke krachten
    • FILOSOFIE: ‘verklaart’ werkelijkheid door natuurlijk proces dat zich op grond van immanente wetmatigheid ontwikkelt
  • 16-17e E
    • Succesvolle doorbraak ‘verwetenschappelijking’

£ Mathematisch denken systematisch toegepast op natuurkunde

£ Experimentele methode ingang

£ Nieuw verklaringsmodel  verwerpt verwijzing naar finale oorzaken

Lees meer...

‘Wetenschappelijke’ kennis

  • Opvattingen ‘wetenschappelijk juist’ = niet zo belangrijk  ‘werken’ ze? (vb. landbouwer kan uit ervaring soms weersvoorspellingen doen zonder wetenschappelijke achtergrond weersveranderingen)
  • ‘kennis’ ≠ ‘wetenschappelijke’ kennis
  • Oorspronkelijke vormen van kennis
    • Taboesfeer
    • Magisch denken
    • Mythen
    • religie
  • voor uitoefenen controle op werkelijkheid  magische handelingen centraal

Lees meer...

Tacit knowledge

  • Bewuste kennis: slechts klein deel van alle kennis
  • Tacit knowledge (Polanyi) = ervaringskennis, intuïtief en impliciet
  • Vaardigheden(vb. autorijden, zwemmen)
    • Eerst bewust aanleren (= knowing-that)
    • Pas echt als vaardigheid als ze geïnterioriseerd (= knowing-how/embodied knowledge)
  • Klassieke wetenschapsbeoefening(vb. vaardigheden om problemen op te lossen)
    • Expert handelt + oordeelt
    • Zonder expliciet nadenken over principes en regels
    • Maakt gebruik van know-how (bevat heel wat impliciete kennis en vaardighede) + fundamenteel vertrouwen in eigen praktijk

Lees meer...

Manipulatieve interesse

  • Obv kennis
    • leefwereld controleren/inrichten/manipuleren
    • gedrag aanpassen aan werkelijkheid
    • voorspellingen maken
    • handelingen plannen
  • Evolutionair voordeel: ‘zwak beestje’  enkel overleven door ‘te slim af te zijn’
    • Gedrag en omgeving aanpassen obv informatie buitenwereld
      • Gevaren ontlopen
      • Efficiënter voedselvoorziening
      • Partner vinden
      • Onthouden + leren uit eerdere ervaringen  groter voordeel
      • Mentale voorstelling maken  problemen aanpakken op abstract niveau VOOR het eigenlijke handelen
  • Omgang met het vreemde
    • Vreemd: onzeker + angst
    • Obv kennis + verbeelding  wereldbeeld aanpassen  plaats geven = niet langer vreemd
    • Alle culturen/alle tijden  wereld ‘begrijpen’ + plaatsen in betekenisvolle context (narratief, mythologisch + rationeel-wetenschappelijke basis)

Lees meer...

Cognitieve kennis

  • Homo sapiens sapiens  deze soort = meest intelligente
  • Cognitieve informatie speelt bijzondere rol
  • Bijzondere capaciteiten daarvoor  zintuigen/zenuwstelsel/groot brein
  • DAARDOOR: informatie buitenwereld
    • Opnemen
    • Onthouden op cumulatieve en bewuste manier
    • Systematisch ordenen
    • verwerken
  • TAAL: informatie conceptualiseren + meedelen aan anderen
    • Daardoor informatie verspreiden
    • Doorgegeven over generaties
    • ontstaan cultuur, kennis & wetenschap!

Lees meer...

Mängelwesen

  • Mens = biologisch onvolgroeid, veel minder gedetermineerd door instincten
  • ‘instinct-arm’ wezen
  • Nood aan informatie over zichzelf en leefwereld  overleven
  • Cultuur en socialisatie = grotere rol dan andere dieren

Lees meer...

Relatie tussen levensbeschouwingen – overheid

  • Rigide opvattingen scheiding kerk – staat ≠ enige mogelijkheid
    • Levensbeschouwing & politiek = 2 velden met eigen logica/regels
    • Autonomie spelregels  gevrijwaard worden
    • ALS spelregels domein gerespecteerd
      • niets mis met politiek engagement uit religieuze inspiratie
      • niets mis met overheid die zich levensbeschouwelijk inlaat (vb. subsidiëringen,..)
    • scheiding kerk – staat ≠ levensbeschouwing & politiek niets met elkaar
    • altijd een verhouding MAAR hoe zal die worden ingevuld?
      • Minimaliseren/niet bestaan/actief aan de slag

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen