Self-management
- Gepubliceerd in Psychologie
- Reageer als eerste!
gebruik van gedragsleerprincipes om je eigen gedrag te veranderen.
gebruik van gedragsleerprincipes om je eigen gedrag te veranderen.
Verandering in gedrag, denken of emoties die komen door het observeren van een ander persoon – een model.
aanstekelijke spreiding van gedraag door middel van imitatie.
het geloof van een persoon dat deze effectief een taak kan volbrengen.
je eigen reinforcers controleren. Dit is belangrijk voor leraren en leerlingen
de kans vergroten dat we het gedrag herhalen door te kijken naar een persoon die gereinforced wordt bij dat gedrag.
leren door het observeren en imiteren van anderen. Deze heeft volgens Bandura 4 elementen:
theorie die zegd dat leren komt door het observeren van anderen. Dit wordt gezien als een neobehaviourist benadering. Bandura had het verschil tussen: verkrijgen van kennis (leren) en observeerbaar gedrag gebaseerd op kennis (gedrag). Hij zei dat we allemaal meer weten dan dat we ons gedragen.
een contract tussen een leraar en een leerling waarin staat wat de leerling moet doen om een privilege of een beloning te krijgen.
systeem waarbij punten die verzameld zijn voor het goede gedrag ingewisseld kunnen worden voor iets wat ze graag willen. Echter, deze manier is wel gecompliceerd en neemt veel tijd in beslag. Ze moeten alleen in 3 situaties gebruikt worden: 1) om leerlingen die totaal ongeïnteresseerd zijn en waarbij iets anders niet werkt gemotiveerd te maken, 2) om leerlingen die geen vooruitgang boeken aan te moedigen, 3) om te dealen met een klas die out of control is.
het belonen of straffen van een hele klas bij goed of verkeerd gedrag. Alleen is het vaak moeilijk om alle kinderen een beloning te geven.
het verdelen van de klas in verschillende teams waarbij elke groep punten krijgt voor goed gedrag of punten worden weggehaald voor slecht gedrag.
ontworpen om het probleemgedrag te verwisselen met nieuwe acties die hetzelfde doel hebben voor de leerling. Het proces van het begrijpen van het probleemgedrag heet functional behavioural assessment (FBA).
het weghalen val alle reinforcements, het weghalen van een persoon uit een klas.
Straffen alleen leidt niet tot positief gedrag. Als leraren dit gebruiken moet het onderdeel zijn van een tweeluik.