Attention
- Gepubliceerd in Psychologie
- Reageer als eerste!
focussen op een stimulus. Attentie is selectief. Na oefening kun je een aantal dingen tegelijk
focussen op een stimulus. Attentie is selectief. Na oefening kun je een aantal dingen tegelijk
waarnemen gebaseerd op de context en patronen die je verwacht te gebeuren in die situatie.
het beste voorbeeld of beste representatie van een categorie.
het verkrijgen van informatie als gescheiden delen en die tot een herkenbaar geheel maken.
Duits voor patroon of geheel. Gestalt psychologen zeggen dat mensen hun percep0ties organiseren door er coherente gehelen van te maken. Gestalt principes: figure-grouns, proximity, similarity en closure (zie figuur 7.2, blz 299).
de interpretatie van sensorische informatie.
systeem die sensorische informatie erg kort vasthoudt. De capaciteit ervan is erg groot en kan meer informatie aan dan dat we erin kunnen krijgen. Het houdt het slechts 1 tot 3 sec. vast. De inhoud van de informatie is hetzelfde als het orgineel.
de activiteit van het menselijk geheugen van zowel het tot je nemen, het opslaan en het terughalen van informatie. Ze gebruikten de computer als model. Encoding: het tot je nemen van informatie en dit goed organiseren met wat we al weten. Storage: informatie vasthouden. Retrieval: informatie terughalen wanneer het nodig is. Het hele systeem wordt geleidt door control processes: belist wanneer en hoe informatie door het systeem gaat.
informatie die bruikbaar is in veeol verschillende situaties, informatie bruikbaar voor heel onderwerpen.
informatie die bruikbaar is in een bepaalde situatie of die ingaat op 1 onderwerp.
een algemene benadering die leren ziet als een actief mentaal proces van verkrijgen, onthouden en het gebruiken van kennis. Mentale processen bestaan, ze zijn wetenschappelijk te onderzoeken en dat mensen actieve participanten zijn in hun eigen cognitie.
Zowel behaviourist- als cognitive theorists geloven dat reinforcement belangrijk is in het leren, maar op een verschillende manier. Behaviourists denken dat reinforcements responsen versterken.
Cognitivisten zien reinforcements als bron van informatie die zorgt voor feedback van wat er zou gebeuren als het gedrag aanhoud of veranderd. Die laatste zien leren als een uitbreiding en een transformatie van wat we al weten en niet zomaar als een tabula rasa. Leren is een actieve bezigheid.
Behaviouristen hebben als methode meer het gebruik van dieren in gecontroleerde laboratoria. Cognitivisten hebben een wijdere range van situaties. Ze kijken meer individueel en zijn minder bezig met algemene wetten.
Kennis betekend in het cognitieve perspectief zowel onderwerp-specifiek (wiskunde, geschiedenis, sport) als algemene cognitieve mogelijkheden (plannen, probleemoplossen).
Tegenwoordig is er nieuwe interesse in het begrip leren, denken en probleem oplossen.
jezelf door een taak heen praten, stappen hierbij:
Hierbij is belangrijk: luisteren, plannen, werken en checken
een procedure gebaseerd op zowel gedragsmatige als cognitieve principes om je eigen gedrag te veranderen door gebruik te maken van self-task en zelfinstructie.