Menu

Deal en Kennedy (1982), Schein (1985)

  • Cultuur is de set van onzichtbare patronen van diepste overtuigingen en aannames die een groep deelt (organisatieideologie).
  • Organisatie-ideologie komt tot uitdrukking in organisatieklimaat: symbolen, rituelen, gedrag, verhalen, etc.
  • Veelal bestaat een organisatie uit een mozaïek van subculturen (per eenheid of team).
  • Organisatie is een complex proces van medewerkers die betekenissen geven aan de hen omringde werkelijkheid.

Communicatieve kenmerken: zo zijn onze manieren

  • Communicatie heeft een sterke symboolfunctie (uitingen!)
  • Interactie (tweerichtingsverkeer) tussen mensen is communicatie. Deze interactie schept cultuur.
  • In dialoog ontstaat samen een beeld hoe de werkelijkheid in elkaar zit én hoort te zitten (common sense making).
  • Communicatie is een sterk bindmiddel voor organisatieleden. Sociale controle bij afwijkend gedrag.
Lees meer...

Communicatieve kenmerken

een democratisch organisatiesysteem

  • Nadruk op belang van goede communicatie.
  • Accent op tweerichtingsverkeer.
  • Feedback is de katalysator van leren.
  • Open communicatie, wederzijds vertrouwen en identificatie van individuen met doelstellingen van de organisatie.
  • Horizontale, verticale en diagonale communicatie.


Systeemschool – Katz & Kahn (1978), Mintzberg (1979)

  • De wederzijdse afhankelijkheid van organisatieleden moet op het niveau van de organisatie worden bestudeerd.
  • De organisatie is een systeem: een verzameling van onderling samenhangende delen. De organisatie is onderdeel van een geheel: de omgeving.
  • Nadruk op onderlinge verbondenheid en afhankelijkheid.
  • Coördinatie zorgt voor richtlijnen om taken en rollen op elkaar af te stemmen. Integratie is het bereiken van eenheid door gedeelde waarden en normen.
Lees meer...

Communicatieve kenmerken

menselijk probleem en sociale veiligheid

  • Communicatie is een menselijk probleem; enige vaardigheid is door training te verwerven.
  • Meer participatieve leiderschapsstijlen.
  • Naast het geven van opdrachten en afeggen van verantwoording, nu ook adviezen als inhoudelijke

boodschappen.

  • Aandacht voor informele communicatie.
  • Naast verticale ook horizontale communicatie.

Human Resources School – Likert (1961)

  • Mensgerichte aanpak.
  • Menselijke behoeften staan centraal.
  • Er wordt afstand genomen van klassieke principes als eenheid van bevel en strakke taakverdeling.
  • Menselijke capaciteiten en talenten vormen een hulpbron.
  • Een goed werkklimaat is zeer belangrijk en de basis voor succes.
  • Geen duidelijke scheiding tussen formeel en informee
Lees meer...

Communicatieve kenmerken

instrument van het management

  • Nadruk op duidelijk, gedetailleerd en concreet formuleren van opdrachten.
  • Onderlinge uitwisseling wordt geminimaliseerd.
  • Communicatie is een rationeel instrument om doelen te bereiken.
  • Verticale communicatie.
    • Top-down processen: opdrachten aan ondergeschikten (beheersing).
    • Bottom-up processen: afleggen van verantwoording (controle).

Human Relations School – Mayer (1933)

  • Reactie op de Klassieke school.
  • Aandacht verschuift van formele structuren naar sociale en psychologische eigenschappen van individu en groep.
  • Individuele voldoening is de maatstaf, binnen de grenzen van de organisatiedoelen.
  • Stijl van leidinggeven aanpassen aan samenstelling en doel van de groep.
Lees meer...

Organisatievisie en interne communicatie

Er zijn chronologisch drie klassieke en twee hedendaagse scholen te onderscheiden. Maar zelfs van de drie belangrijkste

klassieke scholen vinden we vandaag de dag nog veel kenmerken terug in de wijze van organiseren en communiceren.

Klassieke school – Taylor (1911) & Weber (1921)

  • De organisatie is een rationeel instrument. Het accent ligt op doelmatigheid (routine) en doelstellingen.
  • Nadruk op technieken om structuur en processen rationeel vorm te geven.
  • Eenheid van bevel: iedere medewerker heeft één baas.
Lees meer...

Rollen van het middenmanagement:

  • Planner: De middenmanager levert service support, zodat de teams in de frontlijn kunnen blijven werken.
  • Vertaler: Hij moet het strategisch beleid vanuit het strategisch management zodanig doorvertalen dat het uitvoerbaar is door de medewerkers.
  • Verbindingsschakel: Hij kan via de frontlijnmedewerkers beoordelen of de dienstverlening conform de klantwensen is.
  • Verzoener van belangen: Fungeren als verzoenen indien de belangen van het strategisch management en de uitvoerende medewerkers.
  • Coördinator: Zorgen voor coördinatie met andere afdelingen.

Organisatie en communicatie

Er zijn drie variabelen om naar de relatie tussen organisatie en communicatie te kijken:

1. De visie op organiseren;
2. De omvang van de organisatie;
3. De aard van de organisatie.

Lees meer...

Jan Carlzon

zegt dat er ‘moments of truth’ zijn, elke keer als een medewerker aan de frontlijn een klant ontmoet. Dán komt het erop aan, dáár moet het waargemaakt worden, etc.

  • De klant bepaalt het succes van de organisatie en hoort daarom voorop te staan en het handelen van de organisatie in hoge mate te bepalen.
  • De klant staat niet langer ‘onderaan’, maar vooraan.
  • De medewerkers met direct klantcontact vormen de frontlijn van de organisatie.

-> VB. politieagenten, verpleegkundigen, winkelpersoneel, etc.


De medewerkers in de frontlijn hebben een cruciale rol: zij moeten in ‘the moments of truth’ de meerwaarde van de organisatie voor de klant waarmaken. Frontlijnmedewerkers hebben drie functies:

1. Door de toegang tot meningen/informatie van mensen buiten de organisatie. Deze informatie kan bij de besluitvorming in de organisatie gebruikt worden.

2. Zij zijn zich door hun positie snel bewust van veranderingen in de omgeving en kunnen daarmee als een soort waarschuwingssyteem fungeren.

3. Ze vormen het visitekaartje van de organisatie.

De positie van het middenmanagement Middenmanagement: de groep leidinggevenden die niet tot het strategisch management en niet tot het frontlijnmanagement behoort. Het middenmanagement geeft leiding aan de frontlijnmanagers.

Lees meer...

Organisatie in perspectief van frontlijnorganisatie.

Dit is een in perspectief gekantelde piramide, waarbij de top ‘achter’ staat en medewerkers met direct contact met de (externe) klant aan de ‘voorkant’ of de frontlijn.

  • De medewerkers zijn gegroepeerd in zogeheten netwerken van teams (partijen) binnen de organisatie (het systeem), die streven naar positieverbetering ten opzichte van elkaar (autonomie), maar die tegelijkertijd elkaar nodig hebben (interdependentie).
  • Informatie over beleid, prestaties en klantgegevens is middels geautomatiseerde netwerken (servers, intranet) beschikbaar en gemakkelijk toegankelijk.
  • De frontlijnorganisatie maakt deel uit van een groter netwerk van uiteenlopende organisaties.

Kanteling van de piramide

  • Een organisatie is traditioneel te zien als een piramide met een top, een middenkader, bestaande uit verschillende ‘lagen’ leidinggevenden en de werkvloer. Door een organisatie op deze manier te visualiseren is deze weinig flexibel en past het bij een stabiele omgeving.

  • Het beeld van een organisatie is niet meer van deze tijd.
  • Organisatie kan onvoldoende inspelen op ontwikkelingen.
  • Door de vele managementlagen is de besluitvorming laag.
  • Informatie vanuit de werkvloer bereikt de top laat of helemaal niet.
  • Organisatie mist flexibiliteit om in te spelen op de wensen van klanten.

Om deze redenen draaide Jan Carlzon de originele piramide om en plaatste de klant bovenaan.

Lees meer...

Masterbroek

het is ook mogelijk om het partijenmodel en het systeemmodel te integreren. Dat leidt tot een interessante manier van kijken naar organisaties: het ‘partijen in een systeemmodel’. Hierbij worden organisaties bijvoorbeeld gezien als netwerken van teams (afdelingen, eenheden) die met elkaar samenwerken én tegelijkertijd competitie met elkaar voeren.

  • Het is een systeem, maar ook een netwerk van partijen.

De autonomie van de onderdelen kan worden versterkt door methoden als:

  • Instellen van resultaatverantwoordelijke teams met eigen klanten en producten;
  • Feedback van resultaten op afdelingsniveau;
  • Duidelijke afdelingsdoelstellingen.

Kortom: organisaties kunnen bekeken worden vanuit twee ‘brillen’:

1. Door te bekijken naar welke van de vijf onderdelen waaruit de organisatie is opgebouwd domineert (Mintzberg);

2. Door organisaties te bekijken in termen van partijen met uiteenlopende belangen versus een coherent systeem met gelijkgerichte doelen.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen