Menu

Een visie op interne communicatie

een samenhangend stelsel van variabelen die de interne communicatie beschrijven in de context van de organisatie. Ze is gefundeerd op theorieën van (interne) communicatie en vormt voor de praktijkbeoefenaar het vertrekpunt, referentiepunt én steunpunt van haar werk.

Lees meer...

Identificatie met de organisatie

De behoefte informatie hangt in de derde plaats sterk af van de mate waarin iemand zich identificeert met de organisatie.

Het onderstaande model (Bekooij) laat zien waarmee groepen in een organisatie zich het meest identificeren.

  • Zo is te zien dat medewerkers zich het sterkst identificeren met het eigen team, veel minder met hun unit en divisie en het minst met de organisatie als geheel.
  • Voor de directie geldt het omgekeerde: zij identificeert zich het sterkst met het bedrijf als geheel en nauwelijks met afzonderlijke teams.
  • Het middenmanagement en het divisiemanagement vervullen een tussenrol.
Lees meer...

Irrationele blokkades

Onderlinge, irrationele problemen die het invoeren van nieuwe manieren van informatieoverdracht van medewerker naar manager in de weg kunnen staan:

  • Angst om zaken/problemen naar ‘de machtige baas’ te communiceren.
  • Managers zijn vaak ontvankelijk voor open feedback van medewerkers.
  • Managers geven soms aan weinig tijd te hebben om naar medewerkers te luisteren.
  • Taalproblemen. De taal op de werkvloer is anders dan de taal van het strategisch management.
  • Medewerkers vinden dat het bijhouden en ordenen van informatie in allerlei systemen en formulieren hen te veel tijd kost.
Lees meer...

Informatie van management naar medewerkers

Cascaderen: het in korte tijd verspreiden van een eenduidige boodschap naar een grote groep mensen tegen relatief lage kosten (van management naar medewerkers).

-> De cascade van de lijncommunicatie volgt daarbij de linking pin van de organisatiestructuur. Linking pin: is de leidinggevende die een hoger met een lager hiërarchisch niveau verbindt, met het periodiek teamoverleg als informatiemoment.

Lees meer...

Interpretatiefunctie

Interne communicatie heeft een interpretatiefunctie, hierdoor kunnen mensen betekenis met elkaar delen. Mensen kunnen hierdoor dichter tot elkaar komen, waardoor de processen soepel verlopen.

Goede informatie is:

  • Tijdig verstrekt en ontvangen;
  • Inhoudelijk correct;
  • Relevant en bruikbaar;
  • Helder en toegankelijk;
  • Compleet.

Medewerkers hebben verschillende soorten informatie nodig om te kunnen functioneren:

  • Taakinformatie: informatie ten behoeve van het primaire proces.
  • VB. werkinstructies, afspraken over taakverdeling, etc.
  • Beleidsinformatie: informatie over het beleid van de organisatie.
  • VB. nieuws over reorganisatie, lopende projecten, nieuwe missie, etc.
  • Beheerinformatie: informatie over de voortgang, ook wel managementinformatie genoemd.
  • VB. resultaten van het bedrijf, productiecijfers, klanttevredenheidsmetingen, etc.
  • Sociale informatie: informatie over personeels- en sociale zaken.
  • VB. nieuwe collega’s, ziekmeldingsprocedure, vacatures, huisregels, etc.
Lees meer...

Smeerfunctie

Interne communicatie zorgt ervoor dat de werkzaamheden efficiënt worden uitgevoerd. Mensen weten wat ze moeten doen, ze zijn ervan op de hoogte. Interne communicatie is in die zin een coördinatiemechanisme. Het is de olie die de motor draaiende houdt.

Lees meer...

Doelen van interne communicatie

De doelen van interne communicatie zijn weer te geven aan de hand van de Trap van Quirke.

  • Verticale as: de ambitie
  • Horizontale as: de mate van interactiviteit.

Trap van Quirke: in de figuur worden vijf in ambitie oplopende doelen weergegeven die een organisatie kan nastreven met interne communicatie.
1. Ervan weten;
2. Begrip hebben;
3. Ondersteunen;
4. Zich betrokken voelen;
5. Zich verbonden voelen.
-> De mate van interactiviteit neemt toe, naarmate de ambitie toeneemt.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen